”Mutorna” på slottet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-01-12

Krismöte efter konflikt om smygreklam SVT: ”Vi har blivit förda bakom ljuset”

I kväll sänds Hollywoodstjärnan Peter Stormares efterlängtade avsnitt i ”Stjärnorna på slottet”.

Samtidigt skakas succéprogrammet av ett tumultartat bråk.

Jurister har kopplats in för att lösa kaoset.

Utåt sett är ”Stjärnorna på slottet” ett hyllat program som lockar miljonpublik.

Men vad tittarna inte känner till är att produktionen just nu skakas av en intern, uppslitande konflikt.

”Det får inte hända”

SVT hävdar att man förts bakom ljuset av Meter Film och Television, som producerar serien.

– Det här får bara inte hända, säger SVT:s projektledare Tomas Olsson.

Anledningen till bråket är att SVT anser att Meter sysslat med sponsring och produktplacering i ”Stjärnorna på slottet”, något som bryter mot SVT:s regler och kan vara ett hot mot sändningstillståndet.

Tittarna har bland annat kunnat se stjärnorna träna på Power plates, få massage, bära jackor av ett speciellt märke, samt åka i lyxiga Mercedes Benz-bilar.

Utan att Meter betalat för tjänsterna – något som SVT krävt.

– Meter ringde någon vecka innan och ville låna bilar som rekvisita. Men det var aldrig tal om betalning, säger Mercedes Benz kommunikationschef Fredrik Anell.

Enligt en källa med god insyn i Meter hölls i går ett krismöte där man diskuterade att klippa om hela Peter Stormares program, för att minska produktplaceringen. Till slut ska SVT dock ha fattat beslutet att låta programmet vara som det är.

– Vi kommer inte att klippa om. Men det som har hänt är väldigt tråkigt. Våra jurister tittar på det här just nu, och det är en stor fråga som vi måste reda ut med Meter, säger Emma Kronqvist, programchef på SVT Syd.

Inte fått betalt

Alla produkterna har kommit från företag som inte fått en krona i betalning.

– Producenten sa att vår massör skulle synas i rutan, och att det skulle stå med ”Linneaskolan i Nybro” i eftertexterna, men det har det inte gjort, säger Linneaskolans ekonomiansvariga, Lotta Jonsson.

När Aftonbladet når Meters producent, Tina Graffman, är hon mycket upprörd och har svårt att prata.

– Jag är ledsen, men jag grejar inte det här just nu, säger hon.

ANNONS