Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Sverker

Ett stycke filmhistoria har gått ur tiden

Publicerad 2020-03-09

Skådepelaren Max von Sydow har dött. Arkivbild.

Skådespelaren Max von Sydow är död.

Han avled på söndagen, 90 år gammal, och blir ihågkommen som en av de verkligt stora filmstjärnorna – i Sverige och utomlands.

– Kameran älskade honom, säger regissören Bille August.

Max von Sydow, född i Lund 1929, hade en lång och framgångsrik karriär, både i Sverige och internationellt.

Han medverkade bland annat i filmklassiker som "Utvandrarna", "Det sjunde inseglet" och "Exorcisten" samt i tv-serien "Game of Thrones".

Hans skådespelarbana började redan 1948 på Dramatens elevskola, och strax därefter började han arbeta med Ingmar Bergman. Huvudrollen i "Det sjunde inseglet" banade väg för en internationell karriär, inledningsvis som Jesus i Hollywoodfilmen "Mannen från Nasaret".

Kultstämplade filmer

Max von Sydows styrka som skådespelare var hans närvaro, säger Inga Landgré. Hon spelade mot honom i "Det sjunde inseglet och har starka minnen av sin motspelare.

– Jag har ett väldigt personligt minne av honom. Vi satt i bussen och väntade på nästa tagning. Han satt bakom mig och jag lutade min rygg mot hans ben. Vi pratade inte om det men det fanns en trygghet i hans utstrålning och jag tyckte om att sitta där, säger Landgré.

Max von Sydows uppskattade scen- och kameranärvaro omsattes i två Oscarsnomineringar, 1989 samt 2012, för rollerna i "Pelle Erövraren" samt i "Extremt högt och otroligt nära". Så sent som i höstas hedrades han för sitt livsverk på Stockholms filmfestival. Totalt skulle det bli över 150 roller i filmer och tv-serier.

– Att jobba med honom var att jobba med en riktig människa. Han ingav stor respekt, men hade alltid respekt för andra. Han var alltid solidarisk mot sina medspelare. Jag brukar säga att om det fanns ett land med bara skådespelare så skulle Max vara president, säger Bille August, som regisserade von Sydow i "Pelle Erövraren" och "Den goda viljan".

Max von Sydows skådespel, speciellt de senaste åren, kännetecknades inte av långa repliker och utläggningar. Tvärtom hade han ofta sparsamt med tid framför kameran, men lyckades trots det göra stora avtryck.

– Det var precis det som var hans styrka. Intimiteten i hans skådespel kom inifrån, så han behövde inte långa repliker. Han var minimalismens mästare och kameran älskade honom, säger Bille August.

Ikoniska filmscener

Några av de mest ikoniska scenerna i svensk filmhistoria bär Max von Sydows signum. Korsriddaren Antonius Block som utmanar döden på schack i Ingmar Bergmans "Det sjunde inseglet" från 1957 är intimt associerad med skådespelaren.

– Men även scenen i Bergmans "Jungfrukällan" när han i vredesmod sliter ner och hugger upp björken sedan hans dotter våldtagits och dödats, och källan sedan bubblar upp, säger filmjournalisten Gunnar Rehlin.

– Sedan seglade han ut i världen och blev en stor, internationell skådespelare. Och han gjorde massor med bra filmer, men också många dåliga filmer. Fast det fanns alltid en otrolig värdighet i allt Max von Sydow gjorde.