Besökare på Avicii-museet får resa i tiden
Publicerad 2022-02-24
På ett nytt Avicii-museum får besökarna följa artistens väg från pojkrummet på Östermalm till jättearenorna – och samtidigt komma personen bakom namnet närmare.
– Tim hade absolut gillat det här – och han hade varit väldigt stolt, säger Klas Bergling, Aviciis pappa.
En våning under markplan i det digitala kulturcentret Space i en av Hötorgsskarporna i Stockholms centrum ligger Avicii Experience, ett 300 kvadratmeter stort museum ägnat Tim ”Avicii” Berglings liv och karriär.
På lördag slår museet upp portarna för besökarna som här, via privata fotografier, filmer och inspelade intervjuer med artister som Avicii samarbetade med under sin karriär, kan få en inblick i det liv som pågick framför – men också bakom – kamerablixtarna och spelningarna inför tusentals fans på världsarenorna.
Enligt Aviciis pappa Klas Bergling föddes idén till platsen tillsammans med bland andra Per Sundin, tidigare vd på Universal Music i Sverige och medgrundare till museet, under arbetet med att sammanställa sonens sista album.
– Vi insåg att det var en väldigt bra idé med tanke på alla fans – vi fick ju så oerhört många mejl och brev. Så vi tror att det kan bli väldigt uppskattat av dem – och så hoppas vi ju att det även kan inspirera unga människor att göra musik. För det är vi ju bra på i Sverige, säger han.
Modell av Aviciis tonårsrum
Bland de många filmerna och interaktiva elementen på museet – exempelvis de tre karaokebås där besökarna kan prova på att själva ge ton åt några av Aviciis hits – finns också en kopia av artistens pojkrum på Östermalm där han som tonåring ägnade många timmar åt att spela War of Warcraft – och åt att skriva musik.
Att återskapa sonens rum som det såg ut då har enligt Klas Bergling också skett i nära samarbete med Ingmarie Halling och Lisa Halling-Aadland, museets kurator respektive innehållsproducent.
– Jag hade ett eller två foton från den tiden och en ganska bra uppfattning om vad som fanns därinne, och Ingmarie och Lisa har verkligen lyckats att återställa det. Vi har också haft nära kontakt under hela resan och pratat mycket – och de har pratat med en massa människor för att få en bild av Tim. De ska ha all ära för att de har lyckats få till det så bra, säger Bergling.
Enligt Ingmarie Halling, som tidigare bland annat skapat Abba-museet i Stockholm, handlade mycket av arbetet om att fokusera på Aviciis musik – och samtidigt försöka ge besökarna en inblick i personen bakom den offentliga bilden av artisten.
– Det är väldigt känslomässigt, och vi bestämde oss också ganska snabbt för att låta det vara så, men vi ville också fokusera på Tims positiva energi och hans absolut briljanta musikskapande. Jag hoppas att människor som är generellt musikintresserade kommer hit och upptäcker hans musik, och att de får en förståelse för hans liv och hur han jobbade, säger hon.
”Hade varit väldigt stolt”
När museet öppnar hoppas Klas Berling att besökarna inte bara ska få glädje av sonens musik, utan även komma honom närmare.
– Jag hoppas att de ska känna att det här med kärlek mellan människor är oerhört viktigt – för det var mycket det som Tim förmedlade – och att de ska gilla musiken – men det handlar nog mer om bilden av Tim. Och jag tror att besökarna nu kommer nära en person som annars har varit väldigt hajpad och mer oåtkomlig, säger han och fortsätter:
– Och Tim hade absolut gillat det här – utan tvekan. Han hade varit väldigt stolt.