Beatles den sista moroten
Markus Larsson om att det nu är grönt att ladda ner låtskatten i datorn
Nu finns Beatles på Itunes.
Finns bara en sak att säga om det.
Och?
Det tog sin ringa tid.
Sju år, för att vara exakt.
Så länge har Steve Jobs och Apple förhandlat med Beatles och skivbolaget EMI om att få sälja gruppens musik digitalt på Itunes.
Det är en prestigeseger för Apple.
Itunes är viktigt för företaget när de vill sälja Ipod, Iphone och Ipad.
Och om vi för några ögonblick bortser från att AC/DC fortfarande inte finns på den digitala marknaden är Beatles den sista Mohikanen.
Eller rättare sagt den sista bastionen. Eller ännu rättare sagt: den sista moroten för att få folk att betala för digitala nedladdningar i stor och global skala.
Men som min vän och kollega Håkan Steen snabbt frågade sig: hur modernt känns det med downloads i dag?
Efter Spotify och genombrottet för streamad musik – inte modernt alls.
Ljudfiler börjar, precis som gamla cd-skivor, att kännas som hemorrojder i november.
Ett otyg som tar onödigt mycket plats på fel ställe.
När Apple presenterade Beatles-nyheten igår lät det som att vi, konsumenterna, skulle få uppleva det största som hänt mänskligheten sen månlandningen.
I stället fick vi veta att det kostar 219 kronor att ladda hem den digitala versionen av ”The white album”.
Och vi, konsumenterna, kan utan större ansträngning hitta samma skiva på vinyl för under hundralappen.
Om företaget hade lanserat sin beryktade streamingtjänst med alla stora drakar som Spotify saknar – Led Zeppelin, Beatles, hela Dylan-katalogen – hade musikvärlden stått inför en riktig revolution. Den verkar dock dröja.
Och visst kan Beatles bli historiska igen, 40 år efter att de splittrades.
De var det första bandet som förvandlade pop till konst och hysteri.
Och de kan även bli det sista bandet som får publiken att betala för att krympa utrymmet på hårddisken.