"Vi försöker bygga många typer av världar"

TT

Publicerad 2024-06-19

Ett nytt ”immersivt” museum har öppnat mitt i Stockholm. Där visas digital och fysisk konst, skräddarsydd för Instagram-generationen – komplett med ett AI-parfymeri.

– Det har varit en lång resa till det här datumet, vilket gör det mycket känslosammare än när vi startade Fotografiska, säger medgrundaren Janne Broman.

Dagen före öppning är byggandet fortfarande i full gång på Museum by Naom. Grundarna Janne och Angelica Bromans senaste storsatsning är konstupplevelser som är ”immersiva”. Anglicismen är svåröversatt, men konceptet har blivit trendigt i konstvärlden de senaste åren, med uppslukande utställningar som ”sköljer” över besökarna.

”Triggar flera sinnen”

– Det är en helhetsupplevelse som triggar flera sinnen. Det gör ju inte en fotoutställning nödvändigtvis. Många tror att det måste vara digitalt men vi försöker att bygga så många typer av världar som möjligt, säger vd Angelica Broman.

Museum by Naom kombinerar bar, designbutik och utställningar med en parfymmaskin genererad av AI-teknik som utformar dofter baserade på personlighet.

TT: Hur viktigt är det att det är sociala medier-kompatibelt?

– Det är en brottningsmatch, säger Janne Broman.

– Vad vi än gör så vill vi att det ska vara så nära felfritt vi kan komma, och det i sig är ju kompatibelt med sociala medier. Men målet är att skapa upplevelser i världsklass, säger Angelica Broman.

Överflöd av plast

En mer analog utställning är Karolina Henkes ”Roots of reflection”. Ett rum fullt av plast och ”fast fashion” som kontrasteras mot ett rum fullt av mossa och klänningar gjorda av kottar. Henke har gått från att vara modefotograf till ”craftivist”, och hoppas att verken kan uppmuntra till reflektion över hur vårdslös konsumtion leder till klimatförändringar och skapar fler flyktingar.

– Vi måste tänka som att vi bor på en ö. Om vi gör någon skit där borta så kommer det att drabba oss sen, säger Karolina Henke.

ANNONS