Det spelar ingen roll om Spotify försvinner
Vad händer om Spotify försvinner?
Frågan ställs ofta men den behöver formuleras om:
Spelar det någon roll?
Spotify går fortfarande inte med vinst.
Omsättningen ökar men vinsten, de åtråvärda svarta siffrorna i årsredovisningen, syns inte till.
Inte ens den världsledande tjänsten för strömmad musik, som startades 2006, får ekonomin att gå ihop.
Inför bolagets planerade börsintroduktion i New York sammanfattade den amerikanska riskkapitalisten David Pakman, som investerar i internetföretag, sin åsikt på 140 tecken:
”Jag älskar Spotify, det har jag alltid gjort. Men bruttomarginalen är nu nere på 14 procent (19 procent för två år sedan). Det är helt enkelt inte ett företag.”
Sådant väcker alltid spekulationer om att det svenska fenomenet kanske går i konkurs.
Men om vi leker med tanken – vad skulle hända om Spotify försvann?
Enligt all rimlig logik – i princip ingenting, i alla fall inte för konsumenterna.
Själva tekniken går inte upp i rök, tvärtom.
Verksamheten skulle antagligen bara byta namn. Att företaget i så fall köps upp av en rikare aktör långt innan den gröna ikonen försvinner från din smartphone är ingen vild gissning. Ja, vi tittar på dig här, Apple.
”Teknik är som pandoras ask”
Dessutom finns Youtube kvar.
Vi skulle definitivt inte behöva gå ner i källaren och packa upp undanställda lådor med cd-skivor, kassettband och vinyler. Det framtidsscenariot är lika troligt som att morgondagens kollektivtrafik består av diligenser.
Teknik är som Pandoras ask. När asken väl har öppnats går det inte att stänga locket igen. Med andra ord: ny teknik utvecklas aldrig baklänges.
Strömmad musik är en alldeles för bra och användarvänlig uppfinning. Vi har tillgång till nästan all musik som har gjorts utan att det behöver ta upp utrymme i bostaden, datorn eller telefonen.
Att allt det fortfarande kostar 99 kronor i månaden ska jämföras med priset för, exempelvis, en nypressad vinylskiva som lätt kan kosta 279 kronor och uppåt.
För 20 år sedan var det få som kunde föreställa sig en stadsbild utan videobutiker och skivaffärer. Tack vare strömmad musik och film har det snabbt blivit en realitet.
”Nej, nej, nej och nej”
Spotify är en del av digitaliseringen, en revolution som i rasande takt förändrar våra liv på alla plan. På sikt finns det många frågor.
Behöver vi ta körkort om artificiell intelligens kör våra bilar? Kommer detaljhandeln ha fysiska butiker i galleriorna om alla kan skriva ut sina prylar i 3D-skrivare?
Med tanke på att även politiken måste ta hänsyn till en allt snabbare digital samhällsomvandling och efter oberoende mittenkandidaten Emmanuel Macrons valseger i Frankrike – är det säkert att etablerade gammelpartier som Socialdemokraterna och Moderaterna alltid kommer att stå på valsedlarna?
Och är det nödvändigtvis just Spotify som leder den strömmade musikens utveckling om några år?
Svaret kan mycket väl vara nej, nej, nej och nej.