Efter bluffen – Filip Hammar polisanmäler: ”Jävligt ledsen”
”En råttinvasion på Facebook med bilder på mig”
Uppdaterad 2019-08-07 | Publicerad 2019-05-22
Filip Hammar har blivit ansiktet utåt för kryptovalutor i en reklamkampanj som florerar på Facebook.
Det finns bara ett problem: programledaren har ingenting med annonsen att göra.
Nu polisanmäler han bedragarna.
– Det är ganska många som har lämnat ut sina kortuppgifter och sånt. Det är jag jävligt ledsen för, säger han.
Annonserna med Filip Hammars, 44, ansikte började dyka upp på Facebook under våren.
Nu har programledaren fått nog och väljer att polisanmäla bluffreklamen.
– Det är en säkerhetskonsultfirma och jurister inkopplade, säger han.
I reklamen kan man läsa hur programledaren blivit rik på så kallade kryptovalutor och nu uppmanar fler att investera.
– Det är lite jobbigt om folk tror att jag är en sån här människa som pratar yvigt om någon slags framgång och vill övertyga folk att göra riskfyllda affärer. Det är så långt ifrån den jag är.
”Som en råttinvasion”
Filip Hammar bor vanligtvis i Los Angeles och säger att det var först när han kom tillbaka till Sverige som han insåg vilken spridning reklamen faktiskt hade fått.
– Det är som en råttinvasion på Facebook med bilder på mig.
Inkorgen fylls nu med meddelanden – dels från människor som vill upplysa honom om bluffen, men också från såna som faktiskt har gått på den.
– Det är ganska många som har lämnat ut sina kortuppgifter och sånt. Det är jag jävligt ledsen för. Där upphör den här historien att vara rolig.
Han berättar också att han har varit i kontakt med Facebook för att få stopp på annonserna – utan framgång.
– De jag har pratat med har varit väldigt trevliga, det vill jag understryka, men frågan är hur mycket de anstränger sig. Jag tror det är ett företag som är ganska hårt styrt från USA och det känns nästan som att det finns någon filosofi om att ”in i det sista ska vi tjäna pengar, även på den här typen av scam-kampanjer”. Om det är på det sättet så är det skamligt.
Facebook svarar
Peter Münster, Facebooks kommunikationschef i Norden, svarar i ett mejl till Nöjesbladet att bluffannonser inte hör hemma på plattformen och att de ständigt jobbar med att få bort den här typen av reklam.
Samtidigt menar han att bedragarna kommer på nya metoder för att ta sig förbi Facebooks kontroller.
”Många av dessa annonser kommer från falska profiler, vilket vi har blivit mycket bättre på att ta bort det senaste året. Under de första tre kvartalen av 2018 tog vi bort över 2 miljarder förfalskade konton. Vi är ännu inte i mål, och det kommer att fortsätta att vara en stor uppgift då vi står inför kreativa och intelligenta motståndare”.
PODD: Så utnyttjar bedragarna svenska kändisar – för att komma åt dina pengar
I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi om hur bedragare använder sig av svenska kändisar för att lura dig på pengar.