Gustafssons gubbe bär hela branschen

Publicerad 2014-07-04

Halvtid för filmåret 2014.

En svag period för nya svenska filmer. Det har krävts dunderhonung för att lyckas på bio. Bamse är den enda av årets svenska premiärer som gått bra.

Jens Peterson

Jo, vi har sett svenska filmer under första halvåret. Julfilmerna har gått fortsatt bra. Mest naturligtvis ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann”, men även ”Sune på bilsemester” och ”Emil & Ida i Lönneberga”.

De är dock 2013 års filmer. I år har vi haft många premiärer, men få har lockat biopubliken. ”Bamse och tjuvstaden” har setts av närmare 300 000, men i övrigt är det mest floppar. Romantiska komedin ”Kärlek deluxe” gick inte bra. Maria Bloms ”Hallåhallå” sågs av drygt 80 000.

Peter Magnussons” Tillbaka till Bromma” ogillades av kritiker och publik. Samma sak med Peter Magnussons ”10 000 timmar”.

Gangsterdramat ”Tommy” fick mycket uppmärksamhet, men levde inte upp till förväntningarna och lockade få. ”Stockholm stories” var vårens bästa svenska film, men blev inte heller någon publiksuccé.

Mikael Persbrandt är vår största filmstjärna just nu, men trots att han hyllades för sin roll som rocksångare med missbruksproblem var det överraskande få som gick och såg danska ”En sång från hjärtat”.

Det har varit 18 svenska premiärer hittills i år, men alltså bara ”Bamse och tjuvstaden” som gått bra.

I sommar är det knappt några svenska premiärer. Tidigare somrar har vi haft en del thrillers plus romantiska succeer som ”Sommaren med Göran” och ”Känn ingen sorg”. I år får Ruben Östlunds ”Turist” premiär den 15 augusti. Förvisso en av årets bästa filmer, men då börjar det dra ihop sig till höst.

Den svenska filmhösten ser bättre ut.

Och det lär behövas om 2014 inte ska bli det sämsta svenska filmåret på länge. ”Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann” är förvisso en gigantisk framgång med över 1,5 miljoner biobesök. Det betyder att en enda film står för cirka tio procent av årets alla bio- besök i Sverige.

Animerade ”Frost” är starkast internationella film än så länge. Bakom Hundraåringen och Bamse är det tomt.

Robert Gustafssons gubbe Allan bär just nu hela svenska biobranschen på sina skuldror.

ANNONS