Aftonbladet

Dagens namn: Uno

”Bråket handlar om två kronor i månaden per kund”

Uppdaterad 2016-02-01 | Publicerad 2016-01-31

Snart släcks kanalerna ner i 800 000 hushåll

Vid midnatt släcks Kanal 5 ner för 800 000 svenska hushåll – om Discovery Networks och norska Telenor inte kommer överens om ett nytt avtal.

Discovery Networks kräver ungefär två kronor mer i månaden per kund, skriver VG.

– Priset vi kräver motsvarar en kopp kaffe om året per kund, skriver Harald Strømme, chef för TVNorge, i sin blogg.

– Det är en bra beskrivning, säger Dan Panas, presschef för Discovery Networks.

LÄS MER: Kanalerna släcktes vid midnatt – 800 000 kunder drabbade

Striden mellan norska Telenor och Discovery Networks har pågått länge. Men det var i torsdags bråket blev offentligt.

Förhandlingarna i Norge pågår för fullt och gäller tv-kanaler i både Sverige och Norge.

Om parterna inte lyckas komma överens om ett nytt avtal innan midnatt släcks Kanal 5, Kanal 9 och övriga Discovery-kanaler ner hos ungefär 800 000 kunder i Sverige.

Kommer inte förlängas

Avtalet mellan parterna löpte egentligen ut vid årsskiftet, men förlängdes ytterligare en månad. Men det kommer inte att förlängas igen – Discovery Networks kräver ett nytt avtal.

”Discovery har tyvärr sagt nej till att låta dig se kanalerna ytterligare en period om vi inte kommer överens i natt. Om Discovery gör verklighet av sitt hot kommer vi göra allt för att du ska få tillbaka kanalerna så fort som möjlig, utan att ditt pris påverkas för mycket”, skriver Jonas Jegerborn, chef på Bredbandsbolaget på Facebook.

Vill få högre ersättning

Harald Strømme, chef för TVNorge, skriver i sin blogg att priset de kräver motsvarar en kopp kaffe om året per kund. Enligt tidningen VG handlar det om mellan 20 och 30 norska kronor om året per kund.

Dan Panas, presschef för Discovery Networks, håller med om Strømmes liknelse.

– Förhandlingarna för både Sverige och Norge pågår i Norge, och det är en bra beskrivning, säger han till Nöjesbladet.

– Allt vi vill är att ersättningen som Bredbandsbolaget och Canal Digital betalar till oss ska vara på samma nivå som den ersättning vi alla andra distributörer betalar.

Vill inte kommentera beloppet

Norska Telenor, som äger Canal Digital och Bredbandsbolaget, menar att det inte stämmer.

– Vi vill inte kommentera beloppet, men det är inte en kopp kaffe det handlar om, säger Tormod Sandstø, informationschef på Telenor, till VG.

– Kravet om prisökningen är på flera hundra miljoner kronor i avtalsperioden och har ingenting att göra med en kopp kaffe.