Fredagsintervjun: Happy Socks
Uppdaterad 2014-06-16 | Publicerad 2014-06-13
Nu lanserar glädjespridarna kallingar & trosor
Succéföretaget Happy Socks har tagit steget upp från fötterna till rumpan och skapat sin allra första underklädeskollektion.
Theyouway träffade grundarna Viktor Tell och Mikael Söderlindh på företagets takterrass för ett snack som gång på gång hamnade under bältet. Men på ett roligt sätt, snarare än sexigt.
Precis som de nya underkläderna.
Det var ett gäng svettiga modejournalister som släpade sig de sex trapporna upp till Happy Socks kontor. Och väl ute på terrassen, med fantastisk utsikt över Stureplan, stekte solen värre än stadsdelens befolkning. Med skinande blanka pannor, men även lika skinande leende tandrader, fick vi en förhandstitt på företagets kommande underklädeskollektion. För vem kan undgå att skina upp när man får se två framgångsrika företagsledare för ett globalt klädföretag i fracköverdel och finskjorta matchat med enbart färgglada kallingar? Det finns en anledning till att företaget heter Happy Socks. Och det är inte DEN betydelsen vi syftar på.
Vilka är ni?
Viktor Tell: Kreativ chef på Happy Socks. Glad och gillar att resa.
Mikael Söderlindh: VD på Happy Socks. Ordning och reda. Alltid glad. Just nu är det väldigt mycket familjelycka, jag har två barn och är väldigt uppe i det.
Hur såg strumpläget ut innan ni startade Happy Socks 2008?
M: Det var ont om strumpor i färg och det fanns inget företag som bara satsade på strumpor som ett designföremål. Vi var de första som startade ett strumpvarumärke som satsade på livsstil och image.
Hur viktig är strumpan för en outfit?
V: Det är sådan liten grej som kan göra så mycket. En liten färgklick nere vid fotknölarna kan lätta upp en tråkig kostym och även sprida glädje till andra. Ända sedan dag ett när vi startade vårt varumärke har vi alltid blivit bemötta med leenden. Och jag hoppas att folk som har på sig våra strumpor upplever samma sak.
Varför underkläder?
V: Vi har fokat på strumpor i snart sex års tid och underkläder kändes som en väldigt naturlig utveckling. Vi har hittat en Happy Socks-stil som vi vill förmedla även genom underkläder.
M: Vi ville ge oss själva en utmaning. Vår plan har alltid varit att göra det som vi tycker är roligt och vi saknade vår typ av design på underkläder.
Er första underklädeskollektion består av två killmodeller – en boxer och en tajt – och en tjejtrosa.
Hur är kallingarna?
M: De har en modern passform som vi tror passar våra kunder. Boxershortsen är inte stora och bulky utan smalare och tajtare så att de är bekväma att använda under smala byxor.
Hur tänkte ni med tjejtrosan?
V: Det är en glad och bekväm vardagstrosa. Vi valde att gå på linjen ”alla dagar” snarare än en sexig trosa. Underkläder är ett plagg som man bär mycket för sin egen skull och de här gör bäraren glad.
Så det är ingen dejttrosa?
M: Det kan det verkligen vara, eftersom den är glad och bekväm. Hela vårt koncept handlar om att uttrycka sitt humör med sina kläder. Är jag randig eller prickig eller blommig i dag?
Hur är ni själva som personer, mönstermässigt?
V: Jag är oftast väldigt prickig och jag gillar att blanda – ju mer desto bättre.
M: Jag gillar lite mer klassiska mönster – fast i ny tappning.
En av gästerna går förbi och berömmer killarnas nya projekt. Hon är övertygad om att tjejer kommer att börja använda killarnas boxermodell som shorts.
– Tjejer kommer använda dem när de går ut och springer för att se häftiga ut på Djurgården. Det kommer att hända, jag lovar! säger hon entusiastiskt.
Viktor Tell och Mikael Sönderlindh tackar glatt.
Hur tänker ni kring unisex?
V: Vår design har alltid varit unisex och det var viktigt för mig att använda samma mönster till alla tre modellerna. Sedan kunde vi inte göra en trosa för killar. Men jag tror absolut att det finns en efterfrågan på boxershortsen bland tjejer, det har vi redan märkt av.
Kommer folk gå runt i bara underkläderna på stan nu?
V: Uppenbarligen! Det vore kul om det blir så. Låt oss hoppas på en varm sommar och folk i bara underkläderna!
Ni har genom åren gjort en lång rad väldigt olika samarbeten med olika personer. Designerna Giles Deacon och Manish Arora, märkena Wood Wood och Opening Ceremony, ett japanskt leksaksföretag, hotellkedjan The Standard och dataspelet Minecraft, fotografen David LaChapelle och fotbollslaget Paris Saint-Germain, för att nämna några.
Vilket har varit roligast?
M: Att se fotografen och konstnären Curtis Kuligs tag ”Love me” som spridits över hela världen på vår strumpa var väldigt stort.
V: De är alla så olika men Minecraft var väldigt coolt. Och David LaChapelle var superkreativt, han var så involverad och engagerad och gjorde all styling och till och med sminket själv.
Ert samarbete med LaChapelle var nog första, enda och sista gången som vi fick ett guldpenisfodral skickat till redaktionen – hur tänkte ni där?
V: Haha, det var bara en rolig ploj för att få ut nyheten.
En annan fotograf som ni jobbat med, och som omgärdas av mindre roliga nyheter, är Terry Richardson som nyligen återigen anklagades för att ha sexuellt utnyttjat och trakasserat unga tjejer. Hur tänker ni kring det samarbetet i dag?
V: För oss var Richardson en stor fotograf som det var kul att jobba med då. Men nu har vi inget med honom att göra. Och det viktigaste med det samarbetet var vilka som stod framför kameran – stjärnor som ASAP Rocky.
M: Vi står fortfarande för bilderna, men inte för honom och det han har gjort. Det är riktigt illa.
Ni finns nu i 70 länder – finns det något land som era strumpor inte funkar i?
M: Vårt koncept är så enkelt att förstå att det funkar över alla landsgränser och kulturer. Vart vi än åker har nästan alla hört talas om Happy Socks och det är bara positiva reaktioner, det är ingen som är sur på våra strumpor. Det enda land som det gått lite dåligt i är Norge. Men det beror inte på själva produkten, utan på att vi inte har någon bra partner där.
Så det är inte så att norrmän är tråkmånsar?
M: Nej, tvärtom, jag tror de skulle älska våra strumpor. De gillar design och är glada och hurtiga!
I engelskspråkiga länder har uttrycket happy sock en rätt så speciell betydelse (det är en strumpa som används av killar när de masturberar), hur kom ni på namnet?
M: Den betydelsen fick vi reda på efteråt!
V: Namnidén kom till en grå söndag då jag och några vänner hade satt på oss färgglada strumpor för att bli glada.
Vad har varit häftigast under tiden med företaget?
M: Det häftigaste är fortfarande att folk alltid ler när de ser oss i våra strumpor.
V: Att se en random person i Japan gå runt i våra strumpor, det är väldigt häftigt.
Till slut, vad händer i era liv just nu?
M: Midsommar och födelsedag – samma sak varje år vid den här tiden. Jag ska fira med familjen.
V: Midsommar och födelsedag för mig med. Men jag sätter mig på ett flyg till Turkiet på min födelsedag för att jobba med höst/vinterkollektionen 2015. 33 är väl ingen ålder att fira!
Reser ni fortfarande lika mycket?
M: Jag har dragit ner lite.
V: För mig blir det runt 200 resdagar om året, men jag tycker fortfarande att det är väldigt roligt. Att få se världen var en stor orsak till varför vi startade företaget. Och det har vi fått göra.
Först strumpor, sedan underkläder. Nu undrar vi: när kommer kroppsstrumpan?
M: Den du, haha! Det kanske ligger en prototyp här någonstans i en låda. Det vet man inte…