Märken vinner mest på SATC
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-01
Sex and the city skapar stor lycka för modebranschen
Många märken inom modebranchen har Carrie Bradshaw och de andra tjejerna i Sex and the City att tacka för sina ekonomiska framgångar och popularitet. Det visar årets CoolBrands lista.
CoolBrands är en lista som varje år graderar varumärken efter deras coolhet och hipphets-faktor. I år toppar underklädesmärket Agent Provacateur listan över modemärken. Mycket av deras styrka ligger i deras kampanjer som har frontats av bland andra Kate Moss och Maggie Gyllenhaal. Dita von Teese är en annan person som fått världen att uppmärksamma burleska underkläder.
Carrie älskar Blahnik
Men det som tydligt märks på listan är vad filmen Sex and the City gör för klädesmärken. Manolo Blahnik, Christin Louboutin, Jimmy Choo och Vivienne Westwood har alla klättrat snabbt uppåt på CoolBrands lista. Andra som nämns i filmen som till exempel Prada, Alexander McQueen och Stella McCartney finns också på listan.
På den samlade listan toppar Aston Martin, fattas bara att Carrie Bradshaw köper sig en.