Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

”De andra är sämre kopior”

Publicerad 2013-08-18

”Idol” är tillbaka – efter miljonfiaskot ”X Factor”

Från mobbnings-tv via tittar­succé till nedläggning.

Efter miljonfiaskot ”X Factor” är ”Idol” tillbaka.

– En ung Robyn i dag hade sökt till ”Idol”. Det här är på riktigt, ­säger jurymedlemmen Alexander Bard.

En ny talangshow fick tv-tittarna att sätta chipsen i halsen 2004.

Juryns råa ton fick många att kalla TV4:s satsning för mobbnings-tv.

I morgon är ”Idol” tillbaka.

– De som söker nu har växt upp med det här. De ser det inte som mobbnings-tv, det har blivit ­något naturligt, säger Pelle Porseryd, exekutiv producent för ”Idol” på TV4.

I höstas hade han samma roll för ”X Factor”, kanalens största satsning någonsin. TV4 satsade 60 miljoner kronor på formatet - men tittarna svek.

”X Factor” sågs i snitt av 777 000 tittare att jämföra med över en ­miljon för ”Idol”.

Gjordes om i Sverige

2007 genomförde svenska ”Idol” ändringar av det internationella formatet.

Bland annat bantades juryn från fyra personer till tre och vecko­final­erna turnerade runt om i landet.

– De hörde av sig från London och sa att vi hade gått utanför ­formatet. Två engelsmän kom för att skälla på oss. Men vi kunde visa klipp och de blev nöjda. Nu är det upptaget i format-bibeln, säger Per Blankens, som då precis tagit över som producent för ”Idol”.

Förändringarna fick ”Idol”-producenter från hela världen att vallfärda till Sverige.

När amerikanska ”American idol” i somras tillsatte en ny chefsproducent för att vinna tillbaka ­tittarna föll valet på svenske Per Blankens.

Han var inte intresserad av att ­jobba med ”X Factor” och är inte ­förvånad över att ”Idol” nu är tillbaka även i Sverige.

– ”Idol” är originalet. De andra är sämre kopior.

Finns ingen marknad

– ”Idol” påminner om hur det ser ut i verklig­heten. Dagens ungdomar vill ha det på riktigt. De nosar upp direkt om ­något är fejk. I ”X ­Factor” får juryn inte själv påverka vilken grupp de får jobba med. Sedan ska de bråka med de andra. Det kan lätt bli krystat att ­käfta i tv om vem som är bäst, säger han.

Han tror att TV4 ­gjorde fel när de bytte format.

– Jag har full förståelse för att de ville testa nya grejer, men det finns ­ingen marknad i världen där ”X Factor” slagit ”Idol”. Så det är inte så konstigt att det gick som det gick.

Per Blankens anser att ”Idol” ­betytt mycket för den svenska musik­scenen.

Förändrat musikscenen

– Folk säger att ”Idol”-deltagarna inte blir något. Men det är ju det de blir. Alla kan inte bli stjärnor. Men utan ”Idol” hade den svenska musikscenen sett annorlunda ut.

Pelle Porseryd är inne på samma spår.

– Tre av de fyra ­senaste melodi­festival­vinnarna har varit före detta idoler. Programmet har haft en oerhört stor påverkan på musik­industrin.

Detta är "Idol"

 Originalkonceptet kommer från Storbritannien och ­hette inledningsvis ”Pop idol”. Formatets skapare är Simon Fuller. På grund av likheten med en annan ­musikserie, ”Popstars”, blev namnet till slut enbart ”Idol”.

Från de brittiska öarna har konceptet sedan spridits till flera länder. Svenska ”Idol” har sänts i åtta säsonger­ i TV4 med start 2004.

Programmet går ut på att okända talanger får chansen att sjunga ­inför en jury och tävla om ett skivkontrakt.

Källa: TV4, Wikipedia