Färgstark nykomling
Publicerad 2014-04-14
Lekfulla River Island utmanar modejättarna
Det finns en ny ö på det svenska modehavet – brittiska River Island har seglat in och kastat ankar i huvudstaden. Men på en marknad som redan är full av klädkedjor – hur ska de göra för att inte drunkna?
Sofis mode kontaktade företaget för att höra vad de har att erbjuda.
– Vår främsta styrka är vår bredd – hos oss kan man hitta allt från partyklänningar till tidlösa blazers. Vi har ett stort eget designteam, vilket gör att vi är helt fria och snabbt kan plocka upp nya trender. Vår filosofi är att mode ska vara roligt, vilket jag tycker syns i vår design och det gör att vi sticker ut bland konkurrenterna, säger marknadschefen Josie Roscop.
I River Islands sortiment finns dam-, herr- och barnkläder och även smycken och accessoarer. Märket är främst känt för sin livliga, trendiga, ungdomliga och färgstarka stil med mycket mönster.
Från början var det en helt annan typ av färgglada produkter som låg på bordet – nämligen äpplen och tomater.
Det familjeägda företaget startades 1948 av Bernard Lewis som en frukt- och grönsaksbutik.
Efterhand byttes maten ut mot ullgarn och sedan kläder. Bernard Lewis fick sällskap av sina bröder och under
namnet Lewis Separates expanderade de.
I mitten av 60-talet hade kedjan hela 70 butiker runt om i Storbritannien. Det var en tid av växande ungdomsrörelser och kedjan hakade på. Den bytte namn till Chelsea Girl efter det hippa Londonområdet och skapade kläder inspirerade av den nya tidens popkultur med starka färger och vågade prints. 1982 började företaget sälja herrkläder under namnet Concept Man och 1988 slogs de båda linjerna ihop under det gemensamma märket River Island.
– Vi ville bli en destination dit folk kunde komma och hitta allt, vad de än behövde. En mode-ö. Det var så namnet River Island kom till, säger Josie Roscop.
I dag har River Island över 300 butiker över hela världen och i mars öppnade de sin första butik i Sverige i Gallerian i Stockholm.
Vad vet du om svenskt mode?
– Vid ett första ögonkast framstår stilen som väldigt chic med rena linjer och neutrala färger, men tittar man lite närmare ser man en hel del mönster, färger och olika former. Svenskar vill inte smälta in i mängden, de vill ha sin egen stil, men utan att vara ”over the top”.
Vilka är de typiska River Island-kunderna?
– De gillar att ha kul med mode och tar det inte på för stort allvar. De hämtar inspiration från magasin, bloggar och vänner, men gillar plagg som får dem att sticka ut.
Förra året fick River Island stor uppmärksamhet när de lanserade sitt designsamarbete med popstjärnan Rihanna, och nyligen släpptes den fjärde och sista kollektionen.
Vad betydde samarbetet för er?
– Det satte verkligen River Island på kartan. Rihanna har varit ett fan av märket länge så när hon bestämde sig för att designa en egen kollektion tog hon kontakt med oss. Vi var förstås mer än glada!
River Island är även känt för att fiska upp unga lovande talanger och göra specialkollektioner tillsammans med dem.
– Det ger våra kunder möjligheten att köpa fantasiska designerplagg till bra priser.
Några nya projekt på gång?
– Vi letar alltid efter nya samarbeten – så håll utkik!