Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Nu blir det tyst i den kommersiella radion

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-12-02

Programledaren Titti Schultz: "Vi vill behandlas rättvist"

Tyst i radion?

Idag mellan sju och åtta stänger de kommersiella radiokanalerna helt ner – Adam och Gry och Titti, Gert och Roger kommer att vara knäpptysta i en timme.

Och någon musik blir det inte heller.

Radiostationerna demonstrerar mot villkoren för kommersiell radio.

Ingen Adam eller Gry i radion på torsdag morgon.

– Vi vill behandlas rättvist och slippa koncessionsavgiften. Vi är det enda mediet som måste betala en sådan avgift, säger Titti Schultz, programledare på Rix MorronZoo, som stänger sändningen mellan klockan sju och åtta idag tillsammans med all annan kommersiell radio.

Sedan 1993 har den kommersiella radion betalat omkring två miljarder kronor till staten i koncessionsavgift, rätten att sända reklamfinansierad radio.

Det handlar om 136 miljoner kronor varje år. Avgiften anses vara ett hinder för utveckling och mångfald.

Vill sända på lika villkor

– Regeringen har lovat att åtgärda de hinder som finns för den kommersiella radion men inget har hänt. På det här sättet hoppas vi få deras uppmärksamhet innan det är för sent. Den kommersiella radion begär inga bidrag. Vi vill bara klara oss på samma villkor som alla andra, säger Staffan Rosell, VD för SBS Radio, i ett pressmeddelande.

För ett år sedan kom ett förslag om att sänka koncessionsavgiften drastiskt.

Men nu har regeringen backat.

Program kan försvinna

– Vi är väldigt besvikna. Det sätter käppar i hjulet för oss, säger Titti Schultz och påpekar att pengarna istället skulle kunna användas till att förbättra programmen och skapa möjlighet för fler kommersiella kanaler att sända i hela landet.

MTG Radio uppger att den kommersiella radion inte klarar sig länge till och att flera radiokanaler kan tystna redan nästa år.

– Det här är ett sätt för oss att visa vad våra lyssnare betyder för oss och vad vi betyder för lyssnarna, säger Titti Schultz, som har 700 000 lyssnare.

Vad ska ni göra under den tysta timmen?

– Svara i telefon skulle jag tro, säger hon.