Teaterchef: Vi kastar oss i publikens famn
Uppdaterad 2021-08-28 | Publicerad 2021-05-24
Med "Cyrano de Bergerac" vill Kulturhuset Stadsteatern i Stockholm "kasta sig i publikens famn", förklarar teaterchefen Maria Sid. Men först blir det – äntligen – premiär för "The sound of music".
I slutet av augusti inviger framflyttade "The sound of music", med Sara Jangfeldt och Peter Gardiner i huvudrollerna, den moderniserade stora scenen som vid det laget varit stängd i två och ett halvt år. Efter den omfattande renoveringen kom pandemin. När scenen äntligen var färdig kom nya och strängare publikrestriktioner.
Men nu är det dags för premiär, och även "Cyrano de Bergerac" spelas på den. Uppsättningen blir den första för regissören Alexander Mørk-Eidem som är tillbaka på Sergels Torg efter åren på Dramaten. Nu tar han sig an den brittiske dramatikern Martin Crimps remake av det klassiska dramat om ordkonstnären Cyrano som har sin stora näsa och sitt utseende emot sig.
– Med Cyrano vill vi lyfta att ordet är tillbaka efter pandemin. Det är en uppsättning där Cyrano kommunicerar väldigt rakt med publiken, vi vill kasta oss i publikens famn med passion och med ordet och ta tillbaka teatern. Det är riktigt kul, säger Maria Sid.
Alexander Lycke gör huvudrollen som Cyrano och Josefin Asplund spelar hans omöjliga kärlek, kusinen Roxane. I den stora ensemblen finns bland andra Shebly Niavarani och Leif Andrée men också artisten Kayo Shekoni.
"Det vackra och svåra"
Teatern har än så länge bara släppt de tio första premiärerna under höstsäsongen, till största delen Maria Sids första egna som teaterchef. Temat är "det vackra och svåra med relationer", berättar hon. "Passion" är ledordet, även passionen till teatern och konsten, vilket gestaltas av bland andra Ann Petrén och Lotta Telje som spelar bedagade divor och systrar i Emanuelle Davins helt nyskrivna skräckdrama "In memoriam Baby Jane".
Mor och dotter
Mer brittiskt blir det i arbetarklassdramat "En droppe honung" från 1958. Helena Bergström spelar mot sin dotter Molly Nutley i pjäsen som skrevs av den då blott 19-åriga dramatiken Shelagh Delaney.
– Det handlar egentligen om relationer på alla sätt och vis. Den här hösten är väldigt känsloladdad, den här pjäsen var före sin tid, den talar om minoriteter och det viktigaste i världen, nämligen rättvisa, säger Maria Sid.
Både komedin "Älskling är jag hemma", i regi av Maria Blom, och uppsättningen av "Kulla-Gulla", som båda flyttats fram på grund av pandemin, ska spelas under våren 2022.