Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Skönhetslyft på burk

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-12-01

Mirakelkrämer nya skönhetstrenden

NEW YORK

Senaste trenden i skönhetsindustrin är cosmeceuticals, exklusiva krämer som är framtagna av hudspecialister och plastikkirurger.

Aftonbladets Sofi Fahrman har träffat cosmeceuticaldoktorn Nicholas Perricone i New York.

För mycket solande, stress, rökning och dålig kost är alla faktorer som accelererar hudens åldrande. Cosmeceuticalkrämer sägs vara lösningen. De ska trolla bort rynkor, torrhet, pigmentfläckar och samtidigt ha en förebyggande effekt.

Vill ha resultat

I dag nöjer vi oss inte med tjusiga burkar och snygga reklamkampanjer som lovar modellsnygg hy. Vi vill ha resultat.

Begreppet cosmeceuticals är en kombination av kosmetisk och medicinsk behandling och kommer från USA. Cosmetics och pharmaceuticals bildar namnet på framtidens krämer och till skillnad från vanliga hudkrämer så innehåller de mer aktiva ingredienser. Först ut med den här typen av produkter var kändisarnas favorit, amerikanska dr Nicholas Perricone.

Han menar att skönhet också kommer inifrån, genom att äta rätt kan man även få bra hy. Lax, olivolja och blåbär är tre exempel på bra kost.

– Det är aldrig för sent att börja ta hand om sin hud. Jag har haft patienter i 80-årsåldern som har fått fina resultat, men det är klart att det är bäst att börja redan i 20-årsåldern, säger han.

Finns i Sverige

Den svenska marknaden har också hakat på trenden.

Plastikkirurgkliniken Akademikliniken i Stockholm har skapat sin egna cosmeceuticallinje.

– Vår linje har vi utvecklat under tre år. För att ta fram en effektiv kräm måste man utgå från vetenskap, säger Jan Jernbeck på Akademikliniken.

– Våra hudvårdsprodukter innehåller aktiva ingredienser och det är något som har efterfrågats mer på senare tid. Kunder vill ha något som verkligen hjälper mot rynkor och pigmentförändringar. Det ska stimulera och föryngra huden.

Testa på armen

Även klassiska skönhetsmärken som Elizabeth Arden lanserar just nu cosmeceuticals.

Deras kräm ”Prevage” kostar 1 500 kronor och innehåller den aktiva antioxidanten Idebenone.

På Elizabeth Arden menar man att kosmetikbranschen nu äntligen fått produkter som är kirurgiskt testade och visar dokumenterade resultat.

Några biverkningar säger de sig inte ha märkt, men uppmanar ändå alla användare att först testa krämen i tre dagar på undersidan av armen innan de börjar använda den i ansiktet.

”Evig ungdom finns inte”

Här är mirakelkrämerna:

Sofi Fahrman

Följ ämnen i artikeln