Rusning efter Versaceplagg
Uppdaterad 2011-11-25 | Publicerad 2011-11-18
LONDON. H&M+Versace = succé.
På sina håll i Asien sålde den nya kollektionen slut på en halvtimme.
I butiker i centrala London köade kunderna konstant från morgon till kväll.
Det svenska klädvaruhuset H&M:s samarbete med de stora modehusen har återigen visat sig vara en framgång. Efter tidigare kollektioner tillsammans med Lanvin, Karl Lagerfeld, Madonna och Jimmy Choo var det i går dags för en färgsprakande Versace-kollektion att ta plats i butikerna.
I London övernattade shoppare på gatorna för att komma först in och när butikerna öppnade klockan 9 i går morse utbröt hysteri över hela Storbritannien.
Donatella dök upp
Vid H&M:s butik i London dök Donatella Versace upp själv. Hon var iförd två av plaggen från kollektionen: en skinnkappa som kostar 2 999 kronor och under den en rosa klänning med nitar som landar på 1 799 kronor. Men Donatellas version tycktes ha sytts in i midjan för bästa passform.
Nätbutik kraschade
Butiker i Peking och Dubai tömdes på Versace-kollektionen på en halvtimme och personer som köat i ett dygn fick lämna utan de eftertraktade varorna, skriver Daily Mail. Snabbt dök plaggen i stället upp till försäljning på nätsajter till betydligt högre pris än i butik.
I London löste man det problemet genom att bara låta varje shoppare handla i tio minuter och bara köpa ett plagg i varje storlek.
H&M:s nätbutik kraschade och den svenska klädkedjan tvingades lägga ut en ursäkt till alla som hoppats göra kap på webben. I kollektionen ingår både herr- och damkläder plus accessoarer som handväskor, skor och smycken. Billast är herrkalsonger för 149 kronor, dyrast är skinnkappan för 2 999 kronor.