Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Tobias, Tim

Rusning efter Versaceplagg

Uppdaterad 2011-11-25 | Publicerad 2011-11-18

LONDON. H&M+Versace = succé.

På sina håll i Asien sålde den nya kollektionen slut på en halvtimme.

I butiker i centrala London köade kunderna konstant från morgon till kväll.

Det svenska klädvaruhuset H&M:s samarbete med de stora modehusen har återigen visat sig vara en framgång. Efter tidigare kollektioner tillsammans med Lanvin, Karl Lagerfeld, Madonna och Jimmy Choo var det i går dags för en färgsprakande Versace-kollektion att ta plats i butikerna.

I London övernattade shoppare på gatorna för att komma först in och när butikerna öppnade klockan 9 i går morse utbröt hysteri över hela Storbritannien.

Donatella dök upp

Vid H&M:s butik i London dök Donatella Versace upp själv. Hon var iförd två av plaggen från kollektionen: en skinnkappa som kostar 2 999 kronor och under den en rosa klänning med nitar som landar på 1 799 kronor. Men Donatellas version tycktes ha sytts in i midjan för bästa passform.

Nätbutik kraschade

Butiker i Peking och Dubai tömdes på Versace-kollektionen på en halvtimme och personer som köat i ett dygn fick lämna utan de eftertraktade varorna, skriver Daily Mail. Snabbt dök plaggen i stället upp till försäljning på nätsajter till betydligt högre pris än i butik.

I London löste man det problemet genom att bara låta varje shoppare handla i tio minuter och bara köpa ett plagg i varje storlek.

H&M:s nätbutik kraschade och den svenska klädkedjan tvingades lägga ut en ursäkt till alla som hoppats göra kap på webben. I kollektionen ingår både herr- och damkläder plus accessoarer som handväskor, skor och smycken. Billast är herrkalsonger för 149 kronor, dyrast är skinnkappan för 2 999 kronor.

Följ ämnen i artikeln