Galen filmfest – där allt händer

Publicerad 2012-05-16

Stjärntätt när Cannes drar upp ridåerna i dag

Vad är väl en filmfestival i Cannes?

Som en bal på slottet. I år med glittrande stjärnor som Nicole Kidman och Brad Pitt på röda mattan.

Med fantastiska filmer och vansinniga jippon.

Och hur är då en bal slottet? Askungen brukar säga det varje jul.

Den kan vara dötrist och långtråkig och … alldeles underbar.

Det alldeles underbara är filmerna vi hoppas på.

I år finns många lovande. Originelle fransmannen Leos Carax kommer tillbaka med ”Holy motors”, Lee Daniels (”Precious”) har gjort ”The paperboy” med udda paret Nicole Kidman och Zac Efron (”High school musical”). Alltid imponerande Andrew Dominik (”Mordet på Jesse James”) har regisserat Brad Pitt i ”Killing them softly”. John Hillcoat (”Vägen”) har en stark rollista i ”Lawless”.

Österrikaren Ulrich Seidl brukar provocera, och Thomas Vinterbergs ”Jagten” med Mads Mikkelsen och Alexandra Rapaport ser stark ut.

Bara manliga regissörer i tävlingen.

Juryn som ska välja vinnare består av bland andra Ewan Mc­Gregor, Andrea Arnold, Diane Kruger, Jean-Paul Gaultier och Alexander Payne.

Modemannen Gaultier har designat nya coca cola-flaskor. Det står en stor flaska nere på strandpromenaden Le Croisette. Högt och lågt.

Filmvärlden lockar alltid musiker. I år kan vi se Kylie Minogue och Ronan Keating i olika filmer.

Samt Pete Doherty. En av många vita duken-upplevelser att se fram emot. Pete Doherty ska komma till Cannes och prata om filmen. Ännu ett inställt gig?

I ena hörnet av Cannes sitter folk och analyserar nya tänkvärdheter från Abbas Kiarostami, Michel Haneke eller Alain Resnais. I det andra väntar intervjuer med rösterna bakom ”Madagaskar 3”.

Ben Stiller ger röst åt ett lejon. Kristen Stewart och Viggo Mortensen ger ansikten åt Jack Keroaucs ”On the road”.

Bra eller dåligt? Ingen vet vad som väntar.

Allt kan hända på filmduken. Och utanför.

Snart släcks ljuset i världens finaste biosalong. Jag hoppas på lika starka upplevelser som ”Wild at heart” 1989 och ”Pulp fiction” 1994. Först ut är Wes Andersons ”Moonrise kingdom”. Dags att dra ifrån ridån.

Fotnot: Mer från filmfesten i Cannes hittar du på Jens blogg.

ANNONS