Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Crowdfunding är bra om det kommer underifrån

Läs Joni Nykänens krönika

”Vi” med Gustaf Skarsgård och Anna Åström fick in 55 000 med crowdfunding.

Jag hoppas att crowdfunding vänder upp och ner på hela filmlandskapet. Flera insamlingar pågår just nu, både här och i utlandet.

Vissa projekt kommer att få liv. Andra kommer att dö.

Joni Nykänen.

Ett uppmärksammat fall i USA är att ”Veronica Mars”-skaparen Rob Thomas ville göra en film av tv-serien men fick nej av filmbolaget Warner Bros. Genom crowdfunding lyckades han visa för producenter att det finns ett intresse för en filmversion. Insamlingen gav 5,7 miljoner dollar från fans som vill se en film. Ett internationellt rekord.

Katsching. Plötsligt har Rob Thomas grönt ljus.

Det är dock lite konstigt att just Warner bros får crowdfunding-pengar för ett projekt. De är redan nu rika som troll. Hur jag än vrider och vänder på det känns det som att bio­publiken som skänker pengar blir utnyttjad av bolaget som får göra filmen till extrapris. I och för sig får publiken äntligen se sin önskefilm.
 

Men det finns också projekt som kommer under­ifrån. Bland annat i Sverige.

Mani Maserrats ”Vi” (biopremiär den 10 maj) med Gustaf Skarsgård, Rebecca Ferguson och Anna Åström i huvudrollerna är en rulle där regissören verkligen har riskerat allt. Maserrat pantsatte lägenheten för att få loss pengar till inspelning. Via crowdfunding fick han in 55 000 kronor för efterarbete. Slutligen rasslade det till ordentligt i kassan när Svenska Filminstitutet bestämde sig för att stötta filmen med några miljoner.

Martin Borgs har dragit in över 500 000 kronor till dokumentären ”1 600 miljarder” som handlar om slöseri med skattepengar. Ett svenskt rekord.

Ett högt spel. Där det kan gå riktigt illa. Eller väldigt bra.
 

Skaparna av ”Studentfesten” (recenserad i detta nummer av Nöjesbladet på sidan 17) är lika drivna. Med en låg budget på omkring åtta miljoner kronor har man gjort en ”American pie”-aktig film med skådespelare som Kjell Bergqvist, Johannes Brost och Björn Starrin. Skaparna har inte använt sig av crowdfunding. De har gått in med egna pengar, privatkapital och har försökt nå publik via sociala medier från dag ett.

Förändringen är igång när fans och entusiaster får välja vilka filmer som blir av. Det positiva är att människor med ett verkligt driv får möjligheten att uppfylla sina drömprojekt. Då kan det också bli bra. Även med små medel.