Gwyneth ett vapen i modekampen

Publicerad 2012-03-14

Klädkedjorna köper in stjärnor för dyra pengar – men det kan slå fel

Gwyneth Paltrow är klädkedjan Lindex nya ansikte utåt när vårkollektionen presenteras. Men att välja rätt (skandalfri) kändis för företagen i deras ­reklamkampanjer kan vara en utmaning.

Madonna, Beckham, Rolling Stones – och nu Gwyneth Paltrow.

Kändisar avlöser varandra i de svenska klädjättarnas ­reklamkampanjer.

– De måste nå ut i mediebruset, säger Martin Andreasson på mediebyrån ­Carat.

Samtidigt är det inte riskfritt.

I fjol var det Reese Witherspoon som frontade Lindex höstkollektion. Nu är det Paltrows tur att ta över stafettpinnen som den svenska klädjättens ansikte utåt.

– Jag visste inte ens att Reese gjorde kampanjen före mig, men det är ju väldigt smickrande, hon är en grym tjej, säger Gwyneth Paltrow, 39, till Nöjesbladet.

Hollywood-stjärnan är varken den första eller sista kändisen att fronta en svensk klädkampanj. De senaste åren har namn som Rolling Stones, Richard Gere och Isabella Rossel l ini delat med sig av sin stjärnglans.

Trovärdighetsrisk

Men kändiskampanjerna kan också vara förenade med stora risker för företagens trovärdighet.

– Vem trodde att Tiger Woods skulle vara otrogen med halva USA? Minst av alla trodde nog hans sponsorer det. Att de syntes på affischer och i diverse tv-­reklam med honom skadade nog varumärket en del, säger Martin Andreasson på mediebyrån Carat.

Ett svenskt exempel är den före detta häcklöperskan Ludmilla Engquist. När hon åkte fast för doping bröt sponsorerna Audi och forskningsföretaget Probi genast sina samarbeten.

”Ett jäkla drev”

– Svenska idrottare gör sällan bort sig vad gäller otrohetsskandaler eller att de dopar sig, men med Ludmila Engquist blev det ett jäkla drev, säger Andreasson.

Samtidigt är det en risk företagen är beredda att ta. Att jobba med ett A-listnamn kostar stora pengar, men vinsterna är många.

– Vi utsätts för extremt mycket reklam i tidningar, på tv och på nätet från morgon till kväll. Det gäller att tränga igenom det enorma mediebruset som finns överallt. Har man en kändis som exempelvis Gwyneth Paltrow gör man det från första stund och det kan i slutändan leda till ökad försäljning, säger Martin Andreasson.

Andra kändisar som har frontat svenska klädkampanjer

H&M:

Madonna

David ­Beckham

Stella McCartney (designersamarbete) Karl Lagerfeld ­(designersamarbete)

Kylie ­Minogue

VERO MODA:

Alexa Chung

Kappahl:

Dustin Hoffman

Goldie Hawn

Richard Gere

Isabella Rosselini

Dressman:

Rolling Stones

MQ:

Carola

Dolph Lundgren

Nina Persson

Måns Zelmerlöw

ANNONS

Följ ämnen i artikeln