Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ludvig, Love

Robyn i ny Volvo-reklam

Publicerad 2014-03-31

Tar över efter Zlatan och Jean Claude Van Damme

Efter Zlatan – nu ryktas det om en ny svensk stjärna till Volvos tv-reklam.

Det är Robyn, och temat uppges vara ”längtan hem till Sverige”.

Världsartisten Robyn Carlsson, 34, är Volvo personbilars nya toppvärvning till en reklamkampanj i mångmiljonklassen, uppger Expressen.

Enligt tidningen är kampanjen planerad att lanseras redan i vår, med preliminärt startdatum den 3 maj.

Spelas in i New York

Jean Claude Van Damme i split mellan två lastbilar och Zlatan Ibrahimovic på jakt i svensk urskog har visat sig vara ett framgångsrecept för Volvo lastvagnar och Volvo personbilar. Reklamerna har genererat internationell uppmärksamhet och delats flitigt i sociala medier.

I den nya reklamen uppges Robyn köra en ny bilmodell i New York, där artisten har tillbringat mycket tid de senaste åren. Därför är reklamens tema ”Robyns längtan hem till Sverige”.

Byrån bakom Zlatan-reklamen

Reklambyrån Forsman & Bodenfors producerar den nya reklamen med Robyn. Samma byrå låg bakom Zlatankampanjen ”Made by Sweden”.

Volvo personbilar vill inte bekräfta att Robyn kommer att medverka i nästa stora reklamkampanj.

– Vi väntar med att säga någonting om det, säger Per Carleö, marknadsföringschef på Volvo personbilar till Nöjesbladet.

Klart är dock att konceptet kändis i reklam ger effekt. Bilmodellen Zlatan körde i tv har enligt Per Carleö såld flera hundra procent över Volvos försäljningsmål, och 170 procent bättre än året innan kampanjstart.

”Försäljningen gick genom taket”

Företaget har tidigare arbetat med bland annat Swedish house mafia, First aid kit och Mando diao i reklamsammanhang.

– Med Swedish house mafia gick försäljningen genom taket, säger Per Carleö.

Han tycker inte det är svårt att rekrytera musiker till att göra tv-reklam.

– Dagens artister tycker inte att det är konstigt att göra reklam. Men det måste vara en bra idé. Någonting som gynnar dem, och inte rider på deras framgång.