Nya ”Idol” är värre än mobbnings-tv
Tobbe Ek om TV4:s missade chans – och förnedringen av deltagarna
18 och en halv minut sång på 120 minuter tv.
TV4 har lyckats göra ”Idol” ännu segare – och förnedrar dessutom deltagarna med det nya upplägget.
Nej, jag är inte överens med ”Idols” nya upplägg.
TV4 vill dra in mer pengar genom att låta röstningen pågå hela veckan (5,70 kostar varje röst efter att man använt upp gratisrösterna i TV4:s app).
”Vi vill att ’Idol’ ska vara relevant sju dagar i veckan” sa Pär Lernström i samband med att kanalen gick ut med upplägget. ”Det blir spänning i hela programmet”, sa han också.
Fanns ingen spänning kvar
Men så blev det inte.
Den pirriga stämningen av adrenalinstissiga idoler som sjungit lungorna av sig för att ta sig vidare och sen väntar på tittarnas dom är helt borta. Alla utom två (Siri Leijon och Annika Wickihalder) hade ju redan fått sina besked, några av dem nästan tre timmar före slutresultatet. Hos dem fanns ingen spänning kvar. Inga nerver.
Och för Siri som åkte ut. Vilken snopen sorti.
Att ha repat hela veckan i hopp om att få sjunga, och så bara få beskedet att ”sorry, det blev inte du”. Och sen ändå behöva framträda för att försöka övertyga juryn om att få livbojen. Nej, det känns inte värdigt.
I ”Idols” barndom brukade programmet skällas ut som mobbnings-tv när juryn gick för hårt åt falsksjungande tonåringar. Men det här upplägget känns ännu värre.
Att först få veta att man fått minst antal röster och sen direkt behöva försöka övertyga juryn om att räddas kvar. Snacka om att bli förnedrad av TV4.
Vad är grejen med nyhetspausen?
Och vad är grejen med uppdelningen av programmet, när det inte längre behövs en resultatshow?
Under de första två timmarna fick vi höra ”Idol”-deltagare sjunga 18 och en halv minut (Ja, jag tog tiden). TV4 hade enkelt kunnat klämma in knappa fyra minuter sång till utan problem. och då hade vi inte behövt kolla på ”TV4 Nyheterna” i 25 minuter och därefter vänta ytterligare 25 minuter på resultatet.
TV4 hade möjlighet att äntligen göra om ”Idol” till det rappa och tajta program som det förtjänar att vara. I stället väljer man att dra ner (!) tempot och göra det ännu mer segdraget med det nya upplägget, där alla idoler inte ens hinner sjunga under de första två timmarna.
Allt för att reklampengarna ska ticka in så klart, för nu kan de fortsätta sälja reklam kring nyheter, väder och den före detta resultatshowen som numera bara heter ”Idol fortsättning” i tablån. Snacka om missad chans.
Stryktipset i sista stund – expertens system: ”Kan