Kattäventyr i mystisk värld
Publicerad 2022-06-26
I ”Stray” tas en katt ut på äventyr i en dystopisk stad med människolika robotar. Men att göra en spelbar misse var svårare än väntat.
– Det var många intressanta utmaningar, säger producenten Swann Martin-Raget.
”Lös ett urtida mysterium för att fly en länge glömd stad”. Så presenteras ”Stray”, franska Blue Twelve Studios debutspel. Det låter kanske inte unikt, men om man lägger till att en katt är i huvudrollen finns det få – om ens några – liknande titlar.
Idén började med studions grundares fascination för Kowloons muromgärdade stad, en oreglerad och extremt tätbefolkad del av det då brittiskt styrda Hongkong.
– De insåg att det här vore en perfekt lekplats för en katt, med olika gångar och sätt att ta sig runt, säger Swann Martin-Raget, producent vid Blue Twelve.
Majoriteten av de knappa 20 personerna på studion är kattägare, och det finns till och med två kontorskatter.
– Det var några saker som katter gör som var viktiga för oss att få med i spelet. Att få till animeringarna, flytet och få spelet att kännas rätt var det mest utmanande.
Började från scratch
Spel som bygger på människor kan ofta dra nytta av de verktyg som jobbats fram i spelvärlden genom åren för att få rörelser att kännas naturliga. Men få spel innehåller katter, och ännu färre låter dig styra dem. För Blue Twelve gällde det att titta på videor på katter, och de egna, och från grunden bygga kattens rörelsemönster.
– Det var många intressanta utmaningar. Men att göra en katt som känns trovärdig och rolig att spela var definitivt klurigt att få till, säger han.
Spelets katt kan exempelvis klösa på en soffa (något som Martin-Raget är mycket förtjust över) putta ned föremål och så klart hoppa.
– Vi tittade på klassiska plattformsspel, där själva hoppandet är en utmaning. Där missar spelaren ofta och faller ned. Men det är inte så en katt rör sig i vår fantasi. Där är de alltid smidiga, säger Martin-Raget.
Lösningen blev att katten alltid klarar sina hopp. Rent praktiskt flyttas en symbol kontinuerligt till den plats dit katten för närvarande kan hoppa, och trycker spelaren på hoppknappen gör katten ett skutt dit.
Inspirerat av ”Bladerunner”
I övrigt är det en del pussel som ska lösas, uppdrag som ska slutföras och fiender som ska undvikas. Några direkta strider med utfällda klor är det inte tal om. Katten kan också med hjälp av sin robotvän B-12 kommunicera med de märkliga människoliknande robotar som befolkar världen.
– Miljöerna är väldigt inspirerade av filmer som ”Bladerunner”. Vi har jobbat mycket med kontraster. Katten som är gullig och levande och robotarna som är kyliga och kantiga, säger Martin-Raget.
Spelet släpps den 19 juli på pc och till Playstation 4/5.
– De vi verkligen vill göra nöjda är kattägare. För vi har gjort vårt bästa för att porträttera katterna på ett bra sätt. Spelet är som ett kärleksbrev till katten. Men alla som gillar äventyrsspel i en nytt sammanhang kan nog finna intresse i spelet, säger Swann Martin-Raget.