Rusning till H&M:s nya modekollektion

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-11-23

I dag släpps Lanvin-kollektionen – Aftonbladet är på plats

Det blev rusning in i butiken när det franska modehusets Lanvins kollektioner för H&M släpptes idag.

Kollektionen säljs i tio butiker och många hade köat länge för att få tag i de färgstarka festklänningarna.

– När vi såg att vi var först i kön skrek vi av glädje, säger Hanna och Filippa som köat sen 03.30.

Det handlar om livligt mönstrade plagg, volangförsedda cocktailklänningar, fuskpälsar, vassa klackar och lekfulla accessoarer för damernas del. Designen står Lanvins konstnärliga ledare Alber Elbaz för.

– Det är en riktig festkollektion! Bland annat har en gul, enaxlad klänning med volang blivit omskriven. Det finns även andra festliga plagg som sticker ut i kollektionen, berättar Jenni Tapper-Hoël, presschef på H&M.

50 meter kö

Intresset för den senaste i raden av modesamarbeten är stort. På Hamngatan var stämningen hög tidigt på tisdagsmorgonen. Innan H&M:s butik ens hade öppnat ringlade sig kön femtio meter lång i kylan.

– Det var avspärrningar, kravallstaket, ordningsvakter och förväntansfulla köande som gjorde vågen med de anställda i väntan på att få komma in, berättade Aftonbladets reporter på plats, Susanna Vidlund.

Längst fram i kön stod Filippa Swiech och Hanna Werner, 15 år gamla. De hade köat sedan klockan halv fyra på tisdagsmorgonen.

Var först på plats

– Vi satte tre alarm för att komma upp. När vi kom hit och såg att vi var först i kön så skrek vi rakt ut av glädje, säger de.

– Jag har bestämt mig för en svart klänning med bar axel och volang, men har också sett andra klänningar, säger Filippa.

Väl inne i butiken verkade det vara just klänningarna som kunderna var mest inriktade på att få med sig på de tio minuter de hade på sig att shoppa. Det trots ett pris på runt 2 000 kronor. Fuskpälsar och accessoarer var också väldigt populärt.

Tom Cehlin Magnusson, 20 och hans kompis Oskar Hammar, 25, hade stått i kö sen klockan sex i morse.

– Det var lite onödigt, för det visade sig att det inte var så många killar här, säger Tom.

”Mycket för pengarna”

Herrkollektionen, designad av Lanvins herrdesigner Lucas Ossendrijver, använder smokingen som basplagg till sportigare byxor. Både Tom och Oskar hade siktat in sig på just smokingjackan.

– Det är en otroligt bra chans att få köpa ett sånt här plagg. Det blir en perfekt nyårsoutfit, säger Oskar.

Totalt erbjuder 200 H&M-butiker runt om i världen Lanvinkollektionen. I Sverige finns den att köpa på tio butiker, däribland butiken på Hamngatan.

För Tom Cehlin Magnusson och Oskar Hammar är det första gången de köper något på H&M:s modesamarbeten.

– Man får väldigt mycket för pengarna den här gången, säger Tom.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln