Carola hånad – på tröjor
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-11
Stjärnan hotar stämma butik i Helsingfors
Med törnekrona på huvudet och intensivt stirrande blick.
Så vill Carola, 40, inte bli avbildad.
Nu hotar schlagerdivan med att stämma butiken som lanserat kollektionen i Helsingfors.
När det finska företaget Limbo lanserade kollektionen ”Eurovision Queens” i samband med schlager-EM såg Carola Häggkvist rött.
Under parollen ”Holy Carola” skulle allt från t-shirtar till broscher med Jesus-liknande bilder på henne säljas – både i en affär i Helsingfors och via nätet.
När Carola fick nys om kollektionen kontaktade hon genast sin advokat.
– De har utan tillstånd och på ett ganska smaklöst sätt använt Carolas namn och bild. Vi kommer att vidta åtgärder för att sätta stopp för det, säger sångerskans advokat Per-Hans Berg.
”Jag är besviken”
Nu säljs inte produkterna längre. Designern Markou Kopra, 33, drog tillbaka kollektionen efter att ha fått två samtal från Carolas stab och ett hotbrev.
– Jag är besviken men vi ville inte vara elaka. Jag älskar Carola och hon är den största divan i Eurovision, säger Markou Kopra.
Han har förlorat flera tusen kronor på att inte få sälja tröjorna. Andra schlagerartister som används i kollektionen har däremot hyllat sina avbildningar.
Skulle försäljningen sätta igång kommer Carola att stämma Limbo i finsk domstol.
– Ja, så blir det, säger Per-Hans Berg.
Aftonbladet har sökt Carola Häggkvist för en kommentar.
Oops, Carola
Jon Forsling, Susanne Nylén