Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Mikael, Mikaela

Carola hånad – på tröjor

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-11

Stjärnan hotar stämma butik i Helsingfors

Med törnekrona på huvudet och intensivt stirrande blick.

Så vill Carola, 40, inte bli avbildad.

Nu hotar schlagerdivan med att stämma butiken som lanserat kollektionen i Helsingfors.

När det finska företaget Limbo lanserade kollektionen ”Eurovision Queens” i samband med schlager-EM såg Carola Häggkvist rött.

Under parollen ”Holy Carola” skulle allt från t-shirtar till broscher med Jesus-liknande bilder på henne säljas – både i en affär i Helsingfors och via nätet.

När Carola fick nys om kollektionen kontaktade hon genast sin advokat.

– De har utan tillstånd och på ett ganska smaklöst sätt använt Carolas namn och bild. Vi kommer att vidta åtgärder för att sätta stopp för det, säger sångerskans advokat Per-Hans Berg.

”Jag är besviken”

Nu säljs inte produkterna längre. Designern Markou Kopra, 33, drog tillbaka kollektionen efter att ha fått två samtal från Carolas stab och ett hotbrev.

– Jag är besviken men vi ville inte vara elaka. Jag älskar Carola och hon är den största divan i Eurovision, säger Markou Kopra.

Han har förlorat flera tusen kronor på att inte få sälja tröjorna. Andra schlagerartister som används i kollektionen har däremot hyllat sina avbildningar.

Skulle försäljningen sätta igång kommer Carola att stämma Limbo i finsk domstol.

– Ja, så blir det, säger Per-Hans Berg.

Aftonbladet har sökt Carola Häggkvist för en kommentar.

Oops, Carola

Jon Forsling, Susanne Nylén

Följ ämnen i artikeln