Skönheterna som doftar för miljoner
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-03
Nu står stjärnorna i kö för sminkreklamen
HOLLYWOOD
Förr vågade kändisarna inte göra reklam för kosmetika.
Nu står de i kö för uppdragen.
Stjärnor som Gwyneth Paltrow, Sharon Stone och Salma Hayek säljer allt från läppstift till hudkrämer.
Helomvändningen har två förklaringar:
Image och pengar.
– Till skillnad från veckotidning-arnas bilder visar reklamen upp kändisarna på ett mer kontrollerat sätt, säger Scott Beattie, ordförande och vd för Elizabeth Arden.
Bra betalt
Och kosmetikafabrikanterna betalar bra - ohyggligt bra.
Nicole Kidman fick mellan 30 och 35 miljoner kronor för en reklamfilm för parfymen Chanel No 5.
Gwyneth Paltrow rapporteras i fjol ha fått flera miljoner dollar för ett kontrakt med Estée Lauder, precis som Uma Thurman för Lancôme.
Men är de verkligen värda det?
– Svaret är ja. Om de kan kopplas ihop med vad märket handlar om, säger Estée Lauders vd, John Demsey, till tidskriften Time.
Jolie för vågad
När Hollywoodansiktena inte gör det blir det kostsamt. Fråga heminredningsföretaget St John som betalade Angelina Jolie närmare 90 miljoner kronor.
Men annonserna med skådespelerskan höjde inte försäljningen. Tvärtom. Analytiker hävdade i New York Times att hon ansågs för vågad och skrämde bort företagets konservativa kundbas.
Trots det bara ökar trenden med kändisar som reklampelare.
– De stora annonsörerna mäter noggrant det de gör. De spenderar hundratals miljoner dollar och om de upprepar de här annonserna fungerar de, säger Jonah Bloom på tidningen Advertising Age.
Kändisarna tjänar också på det.
– Så länge fokuseringen ligger på märket är det okej. Kändisarna spelar bara roller, säger Raul Martinez på AR media.
Lätta lyxiga extraknäck
Läs mer:
Magnus Sundholm