Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

Svensk succé i modets huvudstad

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-06

Swedish attraction får stor uppmärksamhet i Paris

Svenskt mode i Paris. Systrarna Karin Söderlind, Kristina Tjäder och Sofia Malm bildar tillsammans klädmärket Dagmar.

I helgen avslutades världens största modevecka i Paris. Trots konkurrensen från parallella mässor, visningar och show room var det svenskt mode som stal uppmärksamheten under veckans prestigefyllda Tranoi-mässa.

Leif Pagrotsky var imponerad av det svenska modet.

För andra året i rad huserade J. Lindeberg, Hope, Carin Wester och tio andra svenska designers över ett eget våningsplan under namnet Swedish Attraction.

Leif Pagrotsky, som sågs strosa omkring och småprata med utställarna, var imponerad.

Imponerad Pagrotsky

– Jag ska inte låtsas att jag är extremt modemedveten, men det här är en fantastisk möjlighet för mig att bekanta mig med vad som rör sig i den unga, svenska modescenen. Framförallt tycker jag att man ser att svenskt mode är kreativt, fräckt, medvetet och roligt, och jag tror att den bilden börjar sprida sig i världen... Sedan får vi inte glömma människorna bakom som visar en otrolig framtidstro, ambiton och kreativitet och som verkligen satsar på att komma ut i världen. Det är härligt att se!

Den förre kulturministern som tagit en dag av sportlovet till att besöka mässan i eget intresse, skulle ut och köpa några presenter och shoppa på Colette innan flyget gick tillbaka samma kväll.

Japaner japaner japaner

Några som redan hunnit shoppa var systrarna Karin Söderlind och Sofia Malm från märket Dagmar, som åkt ner med första planet dagen innan mässan för att hinna gå på stan. Resten av helgen blev hetsisk. Dagmars monter var en av de mest välbesökta med en strid ström av kostymer, fashion victims och törstiga besökare på väg till Riches bar. Och så japaner.

- Japanerna stod säkert för 90% av kunderna i vår monter. De är verkligen helt underbara och klär sig fantastiskt, ler Sofia och berättar att deras första kollektion kommer ut i japanska butiker till våren.

Hoppas expandera utomlands

- Tranoi är en otrolig möjlighet för svenska varumärken att få visa upp sig för internationell press och inköpare under den absolut tyngsta modeveckan, säger Christine Prising på 0046 som arrangerar Swedish Attraction.

Det är också Christin som bestämmer urvalet av svenska designers, och i år gavs det plats för några nya märken.

Uncut Version, som är den senaste uppstickaren bland nya svenska jeansmärken, visade upp sina fem modeller i raw selvage denim och med diskreta detaljer för alla första gången. Att de gör sin världspremiär i Paris och inte i Stockholm är inget konstigt, menar designer Emil Mårtensson.

- Vi vill gå ut internationellt direkt!

Det råder inga tvivel om att de befinner sig på rätt ställe.

Beatrice Ståhle (mode@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln