Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

SVT stoppar reklamkupp

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-03-02

Pris i butik: kring 2 800 kronor.

Värde i rutan: kring fyra miljoner kronor.

Men Anna Bergendahls reklamkupp stöter på patrull i finalen:

– Vi låter bli att filma hennes fötter, säger Melodifestivalens Thomas Hall.

favoritmärke Anna Bergendahl skriver på sin blogg att hon fått fyra par skor gratis av tillverkaren.

Med ett par röda basketdojor, en gitarr och balladen ”This is my life” lyckades Anna Bergendahl, 18, charma sig in i svenska folkets hjärtan och nå finalen i Globen.

Skorna har sångerskan fått gratis av Converse.

– Jag har fått hela fyra par Converse i olika modeller – mitt absoluta favoritskomärke. Ibland är mitt liv allt lite glammigt. Tack så mycket Converse, skriver Anna Bergendahl i sin blogg.

Lyste rött i tv

Reklamkuppen gav utdelning för skotillverkaren. Under Anna Bergendahls tre minuter långa framträdande syntes de röda skorna i bild flera gånger. Enligt mediebyrån Carat är det värt miljoner.

– Om företaget självt skulle ha köpt promotionutrymme i ett liknande program skulle det handla om ett värde på 3,5–4,5 miljoner kronor brutto, säger Mats Ahlin på mediebyrån Carat.

Men det finns fler vinster.

– Utöver själva tv-framträdandet kan bilder på hennes kläder och skor spridas i modebloggar. Om hon bär skorna i den svenska finalen ökar exponeringen ytterligare, säger Mats Ahlin.

Noggrannare i finalen

Enligt Granskningsnämndens regelverk är det ”förbjudet att otillbörligt gynna kommersiella intressen inne i programmen”, något som SVT är väl medvetet om.

– Vi undviker produkt­placering så mycket det går. Vi bedömer från fall till fall, men vi är alltid väldigt noga. Och vi kommer att vara ännu mer noggranna i finalen, säger Thomas Hall, projektledare för Melodifestivalen.

Hur ska ni undvika exponering av Bergendahls skor i finalen? Låta bli att filma hennes fötter?

– Ja, det är så enkelt. Det handlar om att inte gå så nära att det blir väldigt tydligt vad det är för varumärke. Att hon har skor på sig och att de är vita – det får synas.

Nöjesbladet har sökt Anna Bergendahl som avböjer att kommentera.

Följ ämnen i artikeln