Aftonbladet

Dagens namn: Stella, Estelle

Cyniska, bittra, ilskna ... och kompromisslösa

Han säger sig ha fått det sorgligaste handjobbet i USA:s historia.

Av sin fru.

Han tvekar inte heller att kalla sin fyraåriga dotter för ”äcklig idiot”.

Just därför är Louis CK världens roligaste komiker.

När Bill Hicks var liten drömde han om att bli cowboy.

En fri man i hatt och stövlar som red bort mot solnedgången efter att ha skipat rättvisa.

Men Hicks behövde inte skaffa häst och pistol för att bli världens mest fruktade revolverman.

Det räckte med en scen och en mikrofon.

På 80-talet och början av 90-talet var Bill Hicks varken USA:s mest framgångsrika eller största ståuppkomiker. Men han var utan tvekan bäst.

Bill Hicks hatade den kristna högern, republikaner, religion, George W Bush den äldre, dubbelmoral, reklamare och ickerökare. Ungefär i den ordningen.

Skämten var lika dödliga som duellen vid O.K. Corrall mellan Wyatt Earp och Doc Holliday och bröderna Clanton.

Efter att krutröken skingrats låg publiken antingen dubbelvikt av skratt. Eller så var de så förskräckta att de tappade håret i förtid.

Hicks ståupprutiner handlade sällan om snabba skämt som drog snabbare än sin egen skugga. De liknade snarare mörka predikningar som byggde på helig vrede över en debil värld.

Många av Bill Hicks grövsta monologer om porr och abortmotståndare går fortfarande inte att publicera i traditionella medier utan att bli åtalad. Framför allt inte den om hans egna, snuskiga alter ego Goat Boy.

I dag är Bill Hicks, som dog av cancer 1994 vid 32 års ålder, populärare än före sin död. Han har blivit en självklar förebild för arga män med humor.

Denis Leary, Chris Rock och Magnus Betnér borde allihop skicka royaltycheckar till Bill Hicks dödsbo efter sina föreställningar.

Hicks går även igen hos det mest omtalade ståuppfenomenet i dag, Louis CK.

Det som förenar dem är, förutom bitterheten, ilskan, cynismen och kukskämten, oförmågan att kompromissa.

När Louis CK skulle sälja in sin senaste tv-serie, den delvis självbiografiska ”Louie”, till amerikanska kabelkanalen FX vägrade han inte bara att pitcha några idéer. Han ville skriva manus, re

gissera, producera, klippa och spela huvudrollen också. FX sa ja och ja och javisst.

Och inför varje ståuppturné tränar 42-åringen från Boston boxning för att kunna möta publiken.

Det finns inget bättre forum för att säga obekväma sanningar om vår absurda värld än ståuppkomik.

Det är en konstform som, när den är som allra bäst, saknar

självcensur. Utövarna behöver inte i samma utsträckning som tv och tidningar och film ta hänsyn till vad olika test- och målgrupper säger. Eller vad annonsörer tycker. Eller etik och moral.

Publiken förväntar sig att få höra uppseendeväckande skämt som de vanligtvis inte kan se eller läsa nån annanstans.

I så fall är Louis CK the grej of the day.

Där Bill Hicks var politiskt radikal och gjorde noggrann research om exempelvis första Irak-kriget ligger Louis CK tidsenligt nog närmare sig själv.

När han utgår från sitt eget äktenskap och familj blir resultatet så roligt och dräpande och skoningslöst och mänskligt att rutinerna borde vara en obligatorisk del av skolans lektioner om sex och samlevnad.

I en intervju i tidningen The Boston Globe är han frustrerad över att föräldrar inte får säga som det är – att föräldraskap kan vara ett frusterande liv med jobbiga uppoffringar och tragiskt sexliv. Hjälper det verkligen barnen att förstå sin omvärld?

– Familjer är inte artiga och bra och lyckliga och perfekta. Det är en smutsig rutten grej som börjar med sex och slutar med döden.

Louis C.K. skilde sig ifjol efter 14 års äktenskap, bor i New York och delar numera vårdnaden av sina två döttrar med ex-frun och konstnären Alix Bailey.

Följ ämnen i artikeln