Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Hildegard, Magnhild

Tv-programmen som slåss om dina ögon i höst

Uppdaterad 2018-08-24 | Publicerad 2009-07-25

Konkurrensen hårdnar mellan tv-kanalerna i höst – aldrig tidigare har det satsats så hårt för att vinna kriget om tittarna.

– Vi satsar extremt hårt i höst och det gör våra konkurrenter också så man får väl säga grattis till tv-tittarna, de har en härlig höst framför sig, säger Anders Knave, programchef på TV3 .

Lågkonjukturen är en av orsakerna till kanalernas storsatsningar. I dessa kristider lägger företag betydligt mindre pengar på tv-reklam, men i stället för att dra åt svångremmen och gå på sparlåga lägger kanalerna i högsta växeln i höst. Anders Knave, programchef på TV3, förklara varför.

Satsar i dåliga tider

– Det är extremt viktigt att inte vika ner och pausa eller gå på sparlåga bara för att det är dåliga tider, tvärtom, det är nu fighten måste ske för att komma ut som vinnare i det goda tiderna, säger han och tillägger att den här höstens satsningar är de mest aggressiva på många år där bland annat 90-tals programmet ”Superstars” kommer tillbaka.

TV4 gick ut hårt redan i våras och lyckades plocka tittarandelar från de andra kanalerna och i höst fortsätter kanalens offensiv med program som ”Idol”, ”Robinson” och ”Körslaget”.

”Stenhård konkurrens”

– Vi har haft en tydligt uttalad ambition när vi gick in i det här året att satsa stort, säger Fredrik Arefalk, programchef på TV4, och fortsätter:

– Det är stenhård konkurrens om tittarna med många kanaler som gör ett bra jobb och då måste man satsa för att ha en chans att vinna matcherna.

Lars Beckung, programchef på Kanal 5, håller med:

– Man måste slänga på sina bästa kort för att vinna tittarna, säger han och lyfter fram publiksuccén ”Vem kan slå Filip och Fredrik” som ett av trumfkorten i kampen om tittarna.

Erik Sidlung

Följ ämnen i artikeln