Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Kristian, Krister

”Jag inspireras av det jag inte tycker om”

Uppdaterad 2014-05-21 | Publicerad 2014-05-20

Designern Ann-Sofie Back får miljonpris

Den svenska modedesignern Ann-Sofie Back är årets mottagare av Torsten och Wanja Söderbergs pris med en prissumma på en miljon kronor.

– Ända sedan jag var liten har jag tänkt att jag skulle bli miljonär någon gång, och nu är jag det, säger designern.

Ann-Sofie Back och hennes hund Beverly.

Under den senaste modeveckan i Stockholm lanserade designern Ann-Sofie Back sin senaste fyndiga slogan – ”Love you Back”. Nu har hon fått ett stort lass kärlek tillbaka för sin smarta, egensinniga och nyskapande design.

Grattis, hur ska du fira?

– Jag är inte så bra på att fira. Jag ska nog bara åka och hämta hunden och bädda ner mig i sängen och titta på film. Jag är helt matt efter alla intervjuer, men det är så klart jätteroligt, säger Ann-Sofie Back till The You Way.

Ann-Sofie Back är den första svenska designern som får Torsten och Wanja Söderbergs pris och dess summa på en miljon kronor.

Hur tänker du kring att vara först?

– Det finns så många olika yrkeskategorier som kan få priset, men jag har ju vetat att modedesignern Henrik Vibskov fått det och då blev jag ju lite avundsjuk, säger Ann-Sofie Back.

Vad gör dig till någon som sticker ut på den svenska modescenen?

– Att jag har hållit på så länge och envetet fortsatt på samma bana och utvecklat mig och varit konsekvent i det jag gjort. Jag började ju precis när Sverige började ta mode på allvar och har varit med hela den resan och på något sätt blivit en symbol för den.

Priset delas ut av Röhsska museet i Göteborg och i samband med prisutdelningen den 4:e november invigs även en utställning med och av designern. Museichef Tom Hedqvist säger i ett pressmeddelande ”Ann-Sofie Back är en unik representant för den uppmärksammade svenska modescen som vuxit sig allt starkare under de senaste femton åren och som i dag är av internationell klass. Från att ha betraktats som alltför smal i sitt uttryck har Ann-Sofie Back med tiden bevisat att hennes designidéer fungerar såväl för den enskilt kräsne modekonsumenten som för massmarknaden.”

Du har lyckats med konststycket att vara både konstnärlig och kommersiell på samma gång – hur klarar du den balansgången?

– Det har varit en lång process. Jag använder mina idéer på ett smartare sätt i dag och jag är mer objektiv i mitt designande och kan titta på det utifrån. Det har lett till att jag i dag har på mig mina egna kläder, vilket jag inte hade förr. Jag har skiftat fokus – nu vill jag tillfredsställa en större kundkrets samtidigt som jag följer min vision. Tidigare så var jag inte intresserad av det, säger designern.

Ann-Sofie Back har studerat på Beckmans Designhögskola i Stockholm och Central Saint Martins i London. 2001 debuterade hon med det egna märket Ann-Sofie Back, för att 2005 lansera underlinjen BACK. Sedan 2009 delar hon sin tid mellan det egna företaget och jobbet som kreativ chef på H&M-ägda Cheap Monday. Hennes design har synts på kändisar som Lady Gaga, Kate Moss, Robyn, Rihanna, Icona Pop, Titiyo och Kronprinsessan Victoria.

I motiveringen till utmärkelsen står att du är i en ständig kamp med det modesystem du själv är en del av - känns det så?

– Ja, på sätt och vis. Jag har gjort visningar baklänges och börjat med finalen, jag har spelat musik som gör folk obekväma och jobbat med teman som inte är så självklara. Samtidigt så har jag alltid accepterat att vara en del av det, jag alltid haft visningar två gånger om året och jobbat inom systemet.

Det står även att du jobbar med en ”motståndets estetik” - vad innebär det?

– Kanske att mina inspirationskällor är sådant som jag själv inte tycker om, saker jag har svårt för, som skaver i samhället. Det kan vara hur romer porträtteras i medierna, kändishysteri, porr – annorlunda teman.

Varför?

– Det är ganska enkelt – jag blir otroligt snabbt uttråkad. Jag kan inte hitta inspiration i saker som jag redan gillar och tycker är vackert, jag måste börja i fel ända.

Du säger i pressmeddelandet att du alltid tyckt att det är konstigt att du inte blivit miljonär än, men nu är du det. Vad ska du göra med pengarna?

– Ja, på något sätt trodde jag ända sedan jag var liten att jag skulle bli miljonär någon gång, det har alltid funnits där. Nu är jag det. Fast egentligen inte för pengarna går rakt in i företaget. Det är torr grej som jag är väldigt glad över, att det kommer underlätta produktionen.

Ingen dyr sportbil?

– Nej, jag har inte ens körkort.

Följ ämnen i artikeln