Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Nils

Blondinbella blev bestulen på 150 000

Publicerad 2013-05-17

Hennes kreditkort har använts av bedragare

Blondinbellas kreditkort har kapats av bedragare.

På två månader har 150 000 kronor stulits från kortet på flera platser i världen.

– Jag blev jättenervös, säger Isabella Löwengrip till Nöjesbladet.

Bloggerskan och entreprenören Isabella "Blondinbella" Löwengrip, 22, har drabbats av ett kontokortsbedrägeri där stora summor debiterats på kreditkortet.

På Twitter berättar hon hur företagskortet kapats av okända gärningsmän.

– Mitt ena företagskort har rest runt i Panama, Mexiko, Thailand. De har bränt 150 000 på två månader. Det sjuka är att jag har kortet, skriver Isabella Löwengrip på Twitter.

Slipper betala

Hon konstaterar att hon inte kommer att belastas för transaktionerna som någon gjort.

– Läskigt med bedrägerier, som tur är slipper man ju betala. Spärrat nu, fortsätter hon.

När Nöjesbladet får tag i Löwengrip berättar hon att bedragarna köpt flygbiljetter för summan.

– Det är obehagligt att man får ett mejl från SEB där det står att man ska höra av sig till banken omedelbart. Plötsligt ska jag ha befunnit mig i Panama, Mexiko och Thailand och ska ha rest runt med biljetter. Min första tanke var att det var någon jag jobbade med som gjort det eftersom det inte är någon annan som har tillgång till det, säger hon.

Proffsiga ligor kan ligga bakom

Hon insåg dock att kortet fanns i hennes plånbok, och banken förklarade för henne att proffsiga ligor agerar på det här sättet.

– De kopierar kortet och det går inte att göra så mycket åt det. Så nu betalar banken fakturan och spärrar kortet. Men det är jätteobehagligt att sådant kan ske.

När hon fick höra att beloppet dragits från kortet stelnade hon till.

– Jag blev jättenervös. Jag började tänka att på vilket sätt kan jag bevisa att jag inte har gjort de här resorna. Eftersom jag är gravid och har en blogg borde jag kunna styrka att jag inte varit där vid de här tidpunkterna. Vad jobbigt det skulle ha blivit om jag behövde betala de här summorna, säger hon.

Men banken löste problemet.

– Det är surt att det är så enkelt för ligorna att kunna göra sådant här. Man kan tycka att banken borde ha upptäckt tidigare att någon köpt resor för en så hög summa, säger hon.

Följ ämnen i artikeln