Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingrid, Inger

H&M lanserar ny butikskedja

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-03-16

Exklusiva, moderiktiga klassiker i ny tappning, H&Ms nya satsning

Hennes och Mauritz är starkt förknippat med mode till låga priser. Nu tar företaget en exklusivare riktning och lanserar COS (Collection of Style) i London. Ett nytt märke som ska mäta sig med de stora designerplaggen.

– Fast till ett betydligt lägre pris, säger Kristina Stenvinkel, informationschef på H&M.

H&Ms flaggskeppsbutik på Regent Street i London öppnar idag portarna till en helt ny butikskedja. Märket COS ska även få butiker i Tyskland, Belgien och Nederländerna under våren.

– Sverige finns såklart i planerna och det kommer så småningom, men just nu har vi inriktat oss på de platser där vi har tillgång till bra affärslägen, säger Kristina Stenvinkel.

Basplagg och senaste trender

COS ska enligt Kristina stå för ” kombinationen: basplagg, uppdaterade klassiker och de senaste trenderna” och tanken är att COS ska konkurrera med de stora designerhusen vad gäller kvalitet och trend, men då till ett mer humanare pris. Den vana H&M-shopparen kommer dock märka att även kvalitet kostar. Ungefärligt pris på en kjol kostar runt 700 kronor och en klänning kring tusenlappen. COS kommer också satsa på assocerarer och skor, även där blir det dyrare, cirka 1 500 kronor för skor och upp till 2 000 kronor för en väska i skinn.

- Det blir ju automatiskt ett högre prissegment, men det är fortfarande mycket bra priser.

"Prèt a porter till rimliga priser"

COS skapas till största delen av ett eget team där Michael Kristensen ansvarar för designen av herrkläderna och Rebekka Bay för designen av damkläderna. Fokus för designen ligger på moderiktiga basplagg och de senaste trenderna.

– Fokus ligger på kvalitet, både när det gäller tyger, passform såväl som finish. Det är prèt a porter till rimliga priser, säger designern Michael Kristensen.

Påkostad butiksdesign

COS är en del av H&M-koncernen och meningen är att det ska komplettera mer än konkurrera med H&M-butikerna, även om de bygger på samma affärskoncept.

Själva butikerna är designade av den välkända arkitekten William Russel som bland annat har inrett för designer som Alexander McQueen.

Aftonbladets modeexpert Karolina Skande om kollektionen:

– Generellt ser kläderna väldigt exklusiva och välgjorda ut. Personligen tänker jag sponant på Filippa K - väldigt svenskt, väldigt avskalat, väldigt behagligt, väldigt lättsmält och faktiskt väldigt snyggt!

Nina Johansson

Följ ämnen i artikeln