SVT-profiler gör reklam – Tareq Taylor: ”Det blev tokigt”
Publicerad 2023-05-20
SVT-profilen Tareq Taylor lanserade vin samtidigt som han ledde programmet ”Trädgårdstider”.
Tvärtemot public service egna regler.
– Den här gången har det blivit lite tokigt, säger Tareq Taylor till Medierna i P1.
SVT har tydliga krav på sina anställda som syns i rutan. Att inte göra reklam. Kraven finns för att skydda sitt oberoendet.
Men Medierna i P1 har i dag rapporterat om tre profiler som synts i reklamsammanhang. Ett av exemplen är enligt SVT:s regler. Men två av fallen är övertramp som SVT själva missat.
Tareq Taylors pressrelease om hans nya viner gick ut samtidigt som programmet ”Trädgårdstider” sänds.
– Den här gången har det blivit lite tokigt har jag förstått. I övrigt har vi alltid lyckats parera de här sakerna, säger Tareq Taylor till Medierna.
Micael Lekberg är programchef på SVT Malmö som producerar ”Trädgårdstider”.
– Vi kommer nu ha samtal om de här gränserna om vad som gäller under publiceringsperioder när Tareq är programledare hos oss och företräder SVT, säger Micael Lekberg till Medierna i P1.