Klänningar, skor, tavlor och dj:s

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2007-09-26

Popkulturen smälter samman på nygammalt varuhus

Hur ska man göra ett lite slitet varuhus från 1882 till ett hett och trendigt modevaruhus? Konst, haute couture, musik och second hand verkar vara vägen. Nina Persson från Cardigans har varit med och utvecklat den nya tidens modevaruhus genom PUB 03.

– Det som känns roligt med det här projektet är att det inte bara handlar om mode och kommers utan att vi har fått möjlighet att jobba med spännande konstnärer och att det är så långt ifrån vad jag normalt sysslar med, säger Nina Persson som annars är sångerska i Cardigans.

Nina har tillsammans med sin vän scenografen Caroline Kugelberg arbetat kreativt med att utforma PUB 03 från en galleria av klassiskt snitt till ett öppet shoppinglandskap där man både kan fynda second hand, shoppa nytt, titta på konst och lyssna på livedj:s med ett glas vin till. Nina Persson kommer också ha en egen vintage-avdelning där hon handplockat kläder och accessoarer från New York. Sina favoriter visar hon för Aftonbladet Tv.

Anrikt varuhus

Varuhuset PUB, som ligger vid Hötorget i Stockholm, har funnits sedan 1882 då det grundades av Paul U Bergström. Sedan dess har det varit en fast punkt i stadens shoppingkärna. Nu är det alltså dags att förändra stilen och ryktet, från lite slitet till hett och trendigt.

– Målet med hela omarbetningen är att vi inom några år ska vara ett av Europas tio bästa modevaruhus. Varuhusen i Sverige har mer eller mindre sett likadana ut i hundra år, därför känns det extra kul att att lansera denna nya typen av varuhus, säger Tommy Johansson, varuhuschef PUB.

Imorgon, torsdag, öppnar våning 3 medan resten av PUB-huset beräknas vara klart vintern 2008. Följ Nina Perssons och Caroline Kugelbergs arbete på deras blogg!

ANNONS

Följ ämnen i artikeln