Forsmark stoppade nya ”Beck”-filmen
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-08-18
Filmen avslöjar säkerhetsbrister på kärnkraftverk
Forsmark vägrade släppa in filmteamet.
Nya Beck-filmen
”I stormens öga” avslöjar risker vid svenska kärnkraftverk.
– Vi vill påvisa hur bristfällig säkerheten är runt de svenska kärnkraftverken och att det faktiskt skulle vara möjligt att utföra sabotage, säger manusförfattaren Rolf Börjlind.
Nästa vecka landar ”Beck – i stormens öga” på svenska biodukar.
Men den 25:e filmen med kommissarie Martin Beck har redan hamnat i blåsväder för sitt innehåll.
Scenerna som berör säkerheten på svenska kärnkraftverk har bland annat väckt reaktioner hos kärnkraftverket Forsmark. Manusförfattaren Rolf Börjlind är inte förvånad.
”Kontroversiellt”
– Vi visste att ämnet var kontroversiellt. Innan jag och Cecilia (Börjlind) skrev manuset gjorde vi noggrann research, läste artiklar om säkerhetsincidenter och intervjuade folk som har jobbat på kärnkraftverk. I den nya filmen vill vi påvisa hur bristfällig säkerheten är runt de svenska kärnkraftverken och att det faktiskt skulle vara möjligt att utföra sabotage. Jag vet att Forsmark har varit i kontakt med produktionsbolaget, säger han.
Redan under filminspelningen var produktionsbolaget Filmlance i kontakt med ansvariga vid Forsmark. Tanken var först att man skulle filma scener inne i kärnkraftverket men efter att ansvariga tagit del av manuset nekades inspelningsteamet tillträde.
– De skickade ett utkast av manuset till oss. Men vi tackade nej, vi kan inte ha filminspelning inne på anläggningen av säkerhetsskäl, säger Claes-Inge Andersson, informationschef på Forsmark.
Vad tycker du om manuset?
– Det är ju en actionfilm så de måste ju krydda lite för att få upp spänningen. Men jag tycker inte att det överensstämmer med verkligheten. Vi har ett bra fysiskt skydd kring oss.
”Högaktuella frågor”
Skådespelaren Peter Haber, som spelat Martin Beck sedan 1997, anser att ”Beck – i stormens öga” tar upp en viktig fråga.
– Beck-filmernas manusförfattare tar alltid upp högaktuella frågor, så även i denna film. Vi bör fråga oss hur ett öppet, demokratiskt samhälle bäst skyddar sig mot attacker utan att förlora sin öppenhet, säger han.