Hollywood styrs av serietidningsnördar
Läs Jan-Olov Anderssons filmkrönika
USA och Frankrike. De två länder som allra mest har format min filmsmak.
Men varför styrs fransk film av vuxna människor och amerikansk av serietidningsnördar?
Uppdrag som utrikeskorrespondent, reportageresor och semestrar har gjort att jag tillbringat kanske 2-2,5 år av mitt liv i USA. Filmfestivalen i Cannes och semestrar har inneburit ungefär 1,5 år i Frankrike. Självklart har man tagit intryck av allt från personer man mött, till ländernas populärkultur.
Blir dock inte riktigt klok på varför dessa två stora filmländer blir allt mer vitt skilda från varandra.
Franska nya vågen från 1960-talet lever fortfarande kvar på det sättet att påfallande många filmer handlar om riktiga människor. Även en superkapitalist som Gérard Depardieu varvar just sådana filmer med rollen som Obelix.
Franska filmbranschen vågar tro på vuxna människors intresse för film.
När det gäller USA känns det lite som att för varje ny fim av Woody Allen, Alexander Payne, Lisa Cholodenko eller bröderna Coen, går det inte minst denna sommar tio filmer om superhjältar hämtade från serietidningsvärlden. Har filmbolagsdirektörerna i Hollywood inga andra lite mer vuxna intressen än Stålmannen, smurfarna och zombies? Eller så struntar de i sin egen smak och har bara $-tecken i skallen.
Nåväl, snart väntar Cannes-festivalen (15-26 maj) och då lär jag få mitt lystmäte på vuxenfilm.
Alla som bor i eller har ärende till Stockholm, kan spana in det fina utbudet på fransk film på den filmfestival som fyller 15 år och äger rum på biografen Sture i Stockholm från och med i dag till 12 maj. Se program på www.franskafilmfestivalen.com.
Alla som gillar amerikansk film som handlar om riktiga människor, inte seriehjältar, bör se ”Du gör mig galen!”, ”The place beyond the pines” och ”This is 40”, innan de försvinner från repertoaren.