Ticnets lösning: marknadspriser

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-22

Vill auktionera ut biljetter för att möta svarta börsen

Här är några av de lyckliga som fick tag på biljetter till Metallica. Nu skissar Ticnet på en egen auktionssajt för att stävjahandeln på svarta börsen.

Försäljningen på svarta börsen får Ticnet att tänka om.

Snart öppnar de en egen auktionstjänst för biljetter.

– Som stor aktör måste vi göra något åt situationen, säger Mats Brandt, vd på Ticnet till aftonbladet.se.

Populär kille – James Hetfield i Metallica.

Ticnet skissar just nu på en ny strategi att möta den ökande handeln med svarta börs-biljetter.

Företaget startar en egen andrahandsmarknad – och börjar auktionera ut biljetter till sina arrangemang.

– Vi tycker att vi som stor aktör kan erbjuda en bättre tjänst än de som finns på marknaden i dag. Vi tittar på möjligheten att starta en organiserad handel i andra hand. Rent tekniskt finns möjligheten redan, men det är många aspekter som måste diskuteras, säger Mats Brandt, vd på Ticnet till aftonbladet.se.

Varför ska ni själva ge er in på en marknad ni i dagsläget kritiserar?

– Det handlar om att erbjuda ett bättre och tryggare alternativ för våra kunder än de som finns nu. De konsumenter som handlar med andrahandsbiljetter tar två stora risker. Först och främst faran att få en falsk biljett, och för det andra att om arrangemanget ställs in eller flyttas så är man körd på pengarna. Den nya lösningen kommer inte att utplåna handeln på svarta börsen, men åtminstone försvåra den.

I era villkor skriver ni att biljetter inte får säljas vidare dyrare än ursprungspriset. Kommer ni att ändra det nu?

– Det är precis detta vi behöver tala igenom med arrangörer och artister. Innan vi kan göra något så måste alla parter vara överens.

Men om arrangemanget blir inställt och man köpt biljett via er auktionssajt till högre pris än ursprunget. Vilket pris får man tillbaka då?

– Tanken är att man ska få tillbaka det pris som man betalat. Men jag vill betona att den här lösningen inte är färdig i dag, och detta är en av många frågor som måste diskuteras.

"Artisten har sista ordet"

Mats Brandt säger att den egna andrahandsmarknaden alls inte bara är ett sätt att föra över svartabörshajarnas vinster till sina egna fickor.

– Det behöver det inte alls innebära. Det är alltid artisten som har sista ordet i sådana här frågor, och vi ska komma ihåg att många artister är måna om sina fans och anser det vara viktigare att ha rätt publik än att få en massa intäkter. Och vad vi gör är att erbjuda ett bättre alternativ med trygghet för våra konsumenter.

Ett problem i sammanhanget, menar Mats Brandt, är att i dagsläget är konsertbiljetter – ur ett marknadsperspektiv – alldeles för billiga.

– Ett problem uppstår ju, som med Metallica-släppet, att biljetterna är alldeles för billiga om man ska se ur marknadsprissättning. Men banden har ett intresse att få dit den genuina publiken, inte de som kan betala mest. I framtiden tror jag dock att vi kommer att få se en mycket större skillnad mellan de dyraste och de billigaste biljetterna.

Arrangören tveksam

Från arrangören Live Nations sida håller man inte med om att dagens biljettpriser skulle vara för låga.

– Det har varit en ordentligt prisökning på biljetter bara de senaste åren, och det är något som följer ett globalt mönster, så där håller jag inte riktigt med, säger Tor Nielsen på Live Nation.

Inte heller Ticnets idé om att auktionera ut biljetter själva tas emot med öppna armar.

– Jag vet att liknande försök har förekommit i USA och på vissa ställen i Europa. Jag ställer mig tveksam till idén att själv ge sig ut på andrahandsmarknaden. Generellt tycker jag inte att det är där vi ska lägga vårt fokus, utan istället på att få ordning på våra ombud och ge en bra service till våra kunder, säger han.

Ticnets auktionssajt kan komma att bli verklighet redan under första kvartalet nästa år.

ANNONS