Lågbudget-Britney och Kebabpizza
Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-02-13
Så var första första genomlyssningen av schlagerlåtarna i Västerås
På lördag drar andra deltävlingen i schlagercirkusen igång.
Aftonbladet.se:s schlagerreporter Torbjörn Ek lyssnade igenom låtarna i Västerås.
Så här beskriver han sina första intryck.
Ola – Love in Stereo
”80-tal så det skriker om det och tydliga drag av John Farnhams You’re the Voice, med sköna säckpipor i inledningen. Love in Stereo heter det och känns väldigt tydligt Ola goes schlager. Alla som gillar Nathalie och SOS kommer gilla – och säkert rösta på – Love in stereo.
Men - schlagernörd som jag är - hade jag gärna sett en tonartshöjning i slutet för att höja effekten”.
Lasse Lindh – Du behöver aldrig mer vara rädd
”Lasse Lindhs ”Du behöver aldrig mer vara rädd” känns lite Håkan Hellström med texter som "Vi träffades liksom på chans två katter nånstans".
Enkel och skön gitarrpop som bryter av snyggt efter Olas 80-talsdisco, men det känns ändå anonymt. Den som inte vet nåt om Lasse Lindh före låten minns honom lika mycket efteråt.
Behöver nåt rejält på scenen för att sticka ut. Men känns som en kritikerfavorit”.
The Nicole – Razborka
”The Nicole ser ut som Britney Spears men säger att hennes musik är annorlunda. Jag vet inte jag, känns som en lågbudget-Britney, med inslag av ryska toner.
Razborka känns som östländernas bidrag, och det finns flera inslag i den som kan bjuda på en skön show, men som för många av de forna östländerna, så måste man se showen för att fastna för låten.
Men den som inte sjunger Borka borka, razborka, get your bootie on the floor efter några genomlyssnignar av den här låten är nog döv”.
Alexander Schöld – Den första svalan
”Med en titel som ”Den första svalan” kan man ju förvänta sig en lågmäld och finstämd ballad. Men Alexander Schöld kommer nog mer påminna om Jimmy Jansson och Martin på scenen.
Det här är lite tyngre gitarrer och komp för att maskera den ganska klassiska schlagerlåten. Med en vers som inte lovar så mycket förrän refrängen kommer igång och en höjning i slutet av låten.
Olas tuffaste konkurrent”.
Rongedal – Just A Minute
”Oj, jag visste inte vad jag skulle förvänta mig av bröderna Rongedal, men det är nog inte det här. Just a minute är signerat bland andra Henke Wikström och är poprockschlager med stämsång i falsett och piano”.
Sanna Nielsen – Empty Room
”Sanna på engelska för första gången. I inledningen kompas hon av ett ensamt piano i en ballad där hennes röst blir bärande genom hela låten, även när kompet kommer igång.
Känns lite country och amerikansk powerballad på samma gång. Tänk Whitney, Mariah och Dolly Parton i kombination. Snyggt, Sanna!”
Andra Generationen – Kebabpizza Slivovitza
”Nån som kommer ihåg gamla turkiska bidraget Bana Bana från 1989(?), Jacob Dahlins favoritlåt. Andra Generationen har dammat av den och sjunger om Kebabpizza och Slivovitza.
Så här har ju faktiskt ett stort antal bidrag från Balkan och det forna östblocket låtit de senaste åren, men nu görs det på svenska och det känns rätt märkligt, men samtidigt rätt kul...”
Johnson & Häggkvist – One Love
” Carola får inleda duetten innan Andreas Johnson stämmer in. Det här låter mer Andreas än Carola faktiskt och det kan ju stämma när Peter Kvint, Andreas parhäst, varit med och skrivit låten.
Den känns inte alls lika direkt som Carolas Evighet. Snarare kommer One love funka hos Andreas fans och då går den ju rätt långt. Att sen Carola gör sin grej och klämmer i en rejäl Carolahöjning med wailingar i slutet tar den solklart vidare till Globen.
Det är mycket 60-talspop goes P4 precis som Andreas levererat två år tidigare och känns rätt långt från Carolas tidigare MF-låtar”.