Uppgift: Telia köper TV4 och Cmore
Uppdaterad 2018-08-27 | Publicerad 2018-05-25
Telia är nära att köpa bland annat TV4 och CMore – för uppemot 12 miljarder kronor, skriver Resumé.
– För Bonnier skulle jag vilja säga att det är ett stort fett misslyckande, säger Jan Scherman, journalist och tidigare TV4-chef.
Telias aktie handelsstoppades efter uppgifterna om storaffären.
Förhandlingar ska ha pågått sedan förra hösten, enligt Resumés källor. Telia vill köpa TV4, CMore och finska MTV3. Blir affären av kommer det offentliggöras före midsommar, skriver sajten.
Tv-koncernen Bonnier broadcasting ska värderas till över 10 miljarder. Enligt Resumé ingår möjligheten för Bonnier AB att behålla en minoritetspost.
I ett pressmeddelande bekräftar Telia att man för samtal med Bonnier.
”Som Telia Company tidigare har sagt så är innehåll en viktig del av företagets framtida strategi och vi undersöker kontinuerligt möjligheter inom detta och andra områden. Samtalen med Bonnier är en del av det arbetet”, står det i pressmeddelandet.
Några övriga kommentarer vill man inte lämna.
Magnus Törnblom, presschef på TV4 och Bonnier broadcasting hänvisar till Telias uttalande.
”Som Telia skriver i sitt pressmeddelande pågår samtal mellan Telia Company och Bonnier om ett potentiellt förvärv av Bonnier Broadcasting. Vi deltar i samtalen. Vi är positiva. Det är den enda information som vi i nuläget kan ge”, skriver han i ett mejl.
Affären ska beröra över 1 000 anställda i Sverige och Finland.
”En logisk affär”
Journalisten och TV4:s tidigare vd Jan Scherman menar att det är en logisk affär för Telia.
– De har länge pratat om att gå in i tv och innehåll. De har köpt de finska hockeyrättigheterna för många miljoner. Det här är som sagt en logisk affär och logisk fortsättning. De har dessutom en stor fet kassa så de har råd, om nu prislappen är de nämnda 10 till 12 miljarderna, säger han till Nöjesbladet och fortsätter.
– För Bonnier skulle jag vilja säga att det är ett stort fett misslyckande, som handlar om att man inte har kunnat samordna Bonnierkoncernens olika verksamheter till en kraftfull tv-satsning, utan där alla har fortsatt att konkurrera med varandra.
Jan Scherman, som även varit affärsområdeschef tv på Aftonbladet, säger att man i nuläget inte kan svara på om affären faktiskt går igenom.
– Det ska vi nog låta vara osagt eftersom det här skapar en ny mediegigant, med en som det så vackert heter vertikalt integrerad struktur. Det vill säga, de har både distribution, kundregister och nu content, och produktion av content. Det blir en väldigt kraftfull makt på den lilla svenska mediemarknaden.
Blir en fråga för Konkurrensverket
Scherman visar på liknande exempel i omvärlden där British telecom nyligen ville köpa CNN.
– Då gick Donald Trump och satte stopp, av just det skälet att makten blir så gränslöst stor. Sen kanske han också gjorde det för att han inte gillar CNN.
Hur påverkar det här tittarna?
– Det är aldrig bra om någon får en monopolliknande ställning. För någon gång i en sån situation kommer den monopolliknande makten bestämma över konsumenternas huvuden. På den andra sidan så skapas ju nu en enhet som har resurser som kan säkra viktiga sporträttigheter på ett ställe, vilket kan vara taktiskt och bra och ekonomiskt för konsumenten.
Han menar att affären kommer bli en fråga för Konkurrensverket.
– Det är lika säkert som amen i kyrkan. Men inte lika säkert som att konkurrensverket kommer se hinder för affären, säger Jan Scherman.
– Det är de här ytterligheterna i analysen som blir så svår att förutsäga var det landar när det här trillar ned på Konkurrensverkets bord.
Efter att Resumés uppgifter om att Telia är på väg att köpa Bonnier broadcasting publicerades, handelstoppades Telias aktie på fredagen, skriver Dagens Industri.