Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Emil, Emilia

Tittarsiffrorna rasar för ”Bäst i test”: ”Jämför oss inte med SVT”

30 procent färre tittare på första avsnittet sedan TV4 tog över

Uppdaterad 08.44 | Publicerad 2024-03-15

”Bäst i test” köptes av TV4 från SVT.

Färska siffror visar nu att bytet har negativ inverkan på tittarsiffrorna.

– Det är svårt att jämföra oss med SVT, säger Fredrik Arefalk, kanal- och innehållsdirektör på TV4.

Tv-svepet: Tre serier du inte får missa i vårTv-svepet: Tre serier du inte får missa i vår

Första avsnittet av årets säsong sändes i januari och kanalen var nöjd. Programmet sågs av en halv miljon svenskar och 1,5 miljoner linjärt.

Men enligt siffror från MMS som Aftonbladet tagit del av har en rejäl minskning skett.

Det senaste avsnittet av ”Bäst i test” sågs av lite mer än en halv miljon tv-tittare och tappade därav mer än 30 procent tv-tittare jämfört med 2023 då programmet visades på SVT.

Mauri Hermundsson och David Sundin i ”Bäst i test” i TV4.

Stora skillnader från säsongen innan

När SVT sände ”Bäst i test” förra säsongen var deras lägsta siffra 1,4 miljoner tv-tittare.

Mätningen visar också att alla årets avsnitt utom ett har lägre andel tv-tittare än säsongen innan. Det avsnitt som står ut från den nedåtgående trenden hade SVT 973 000 tv-tittare och TV4 hade 987 000.

Babben Larsson och David Sundin i ”Bäst i test” i TV4.

Vad tänker ni på TV4 om att tv-tittarna blivit färre på ”Bäst i test”?

– För det första så jämför vi oss inte med SVT på det viset alls. Dessutom ser vi att tv-tittandet gått ner allmänt senaste åren, säger Fredrik Arefalk, kanal- och innehållsdirektör på TV4, till Aftonbladet.

Gällande online-tittandet är siffrorna dock relativt oförändrade jämfört med förra säsongen.

– Vi har satsat på att ”Bäst i test” ska göra bra ifrån sig på TV4 play och är sjukt nöjda med det resultatet. De siffrorna är utan tvekan de starkaste vi har haft någonsin för ett underhållningsprogram, säger Arefalk.

Tv-tittandet har ju ändå minskat sedan ni tog över, kan det bero till viss del på reklamavbrotten i TV4?

– Så kan det vara, SVT har ju alltid varit en helt reklamfri miljö. Just därför är det också svårt att jämföra oss med SVT, det blir inte en rättvis jämförelse. Vi finansierar ju våra program med hjälp av reklamintäkter.

Johan Petersson och David Sundin i ”Bäst i test” i TV4.

Tittarsiffror, i tusental, i linjär-tv under första dygnet

Avsnitt / KanalSVTTV4
115931004
21586754
31568779
413981022
514621004
612381009
7973987
81264894
91145822
10968

Tittarsiffror, i tusental, online under första dygnet


Avsnitt/KanalSVTTV4
1546643
2546588
3564591
4633585
5610585
6669601
7613598
8653590
9657525
10564