Öst möter väst i "Rise of the ronin"
Publicerad 2024-03-21
Tv-serien ”Shogun” och spel som ”Ghost of Tsushima” är tecken på att japansk historia väcker intresse även i väst. Kan det nya spelet ”Rise of the ronin” rida vidare på den vågen?
Disney+-serien ”Shogun”, liksom spelvärldens titlar som ”Ghost of Tsushima” och ”Sekiro” har mötts med värme av tittare, spelare och kritiker. En gemensam nämnare är att de alla skildrar olika delar av Japans rika historia.
Kanske kan färska ”Rise of the ronin” från Team Ninja locka dem som vill ha mer. Spelet utspelas i mitten av 1800-talet, då amerikanska fartyg anlände till det isolationistiska Japan.
Berättelsen skildrar den efterföljande maktkampen, spelmässigt bemästrar protagonisten både svärd och västerländska gevär.
Likt Team Ninjas tidigare titlar ”Wu long” och ”Nioh” är det tajt, utmanade action – med en hel del blod.
– Det utspelar sig under en väldigt kaotisk tid i Japans historia, så det gick inte att undvika våldsskildringarna. Det är ett spel där du använder både katana och skjutvapen. Vi ville skildra den verkligheten, säger Fumihiko Yasuda, operativ chef på Team Ninja.
Spelet är mer verklighetsnära än Team Ninjas tidigare titlar, och är det första i en öppen värld. Det passar spelets huvudperson, en ronin, en kringströvande herrelös samuraj. Det finns många likheter med det 2020 års ”Ghost of Tsushima”.
– Vi gillade det spelet, men vi gav oss i kast med att skapa vårt eget spel, och vi jämförde oss inte med dem under utvecklingen, säger producenten Yosuke Hayashi.