Knasigt – och helt dljurvligt
Publicerad 2013-02-09
”Hjälp sökes” är en helt underbar musikal på allra högsta Monty Python-nivå
Svensk bondeångest och vemod sett genom Kristina Lugns ögon. Johan Ulvesons komiska genialitet uppskruvad till tio. Några helt fantastiska nya Björn & Benny-låtar. Och massor av djur.
”Hjälp sökes” är det knasigaste man kan se på en teaterscen i Sverige just nu. Och det är fullkomligt underbart.
Med lite god kvällstidningsvilja kan man hävda att detta är den fjärde musikalen av ABBA-duon Benny Andersson och Björn Ulvaeus, efter ”Chess” (1986), ”Kristina från Duvemåla” (1995) och ”Mamma Mia!” (1999).
Mer än snedsprång
Misstänker dock att de kanske ruvar på något mer seriöst inombords, att detta mer är ett snedsprång, för att de gör precis vad fan de känner för, utan att behöva bry sig om vad folk förväntar sig.
Så när BAO-polaren Lars Rudolfsson har en idé om att blanda människor och djur inför lilla Orionteaterns 30-årsjubileum, säger först Benny ja. När Akademiledamoten Kristina Lugn sedan (ungefär) kör Colin Nutley-filmen ”Under solen” genom sin tankemössamixer och ut kommer en filosofisk ångestfylld historia om två lantbrukarbröder som går varandra på nerverna, är Benny fortfarande med. Och så ska det vara lite låtar med och då är det väl lika bra att Björn skriver texterna och ut kommer en samling melodier som skulle få världseliten att böja sig på knä framför duon och utbrista: Please, give them to me!
Orionteatern har alltid varit en häftig teaterlokal. Här blir man via scenografin effektivt förflyttad till en nedgången bondgård på svenska bondvischan. Bröderna Axel (Johan Ulveson) och Engelbrekt (Magnus Roosman) är ännu sunkigare. Avskyr både varandra och sina egna liv. Annonserar efter hjälp och anställer lite motvilligt ett egensinnigt kraftpaket (Sofia Pekkari) och hennes mor (Suzanne Berdino). En av bröderna blir kär …
Seg första halvtimme
Högsta betyg kan det inte bli, för första halvtimmen är för långsamt pratig, så att man ibland nästan kan höra Kristina Lugns släpiga röst.
Men SÅ det lyfter sedan. Roosman ger kött och blod åt sin bonde så att man verkligen önskar honom ett bättre liv. Ulvesons komiska genialitet tillåts blomma fritt, både på ett finstilt och ibland yvigt sätt. Sofia Pekkari, känd från tv-serien ”Möbelhandlarens dotter”, sjunger ljuvligt. Berdino dirigerar djuren till de mest oväntade saker.
Och så musiken. Benny Andersson blandar hejvilt svenskt vemod, pop, kabaret-, zigenar- och cirkusmusik. Underbara melodislingor. Fast ännu mer imponerar nästan Björn Ulvaeus texter. Så innehållsrika, så befriade från klichéer, så humoristiska, ibland på högsta Monty Python-nivå.
Publikrusning
”Hjälp sökes” lär knappast gå på turné, då få teatrar har tillgång till stall. Publikrusningen till Orionteatern lär bli gigantisk i vår. Är själv inte helt missnöjd med att årets häftigaste teaterföreställning spelas 200 meter från där jag bor …
Så sköter sig djuren i musikalen
Hundarna Valde, ‧Viktor och Bendji
Vilka charmtroll! Rusar, skämtar och gör ett ‧sensationellt bus med en av skådespelarna.
Korna Cindy och Ronja
Skapar osäkerhet hos publiken bara med sin tyngd, ett ton var. Att de sedan också kan utföra konster. En av dem sket som satan, så Ulveson, Roosman och Pekkari fick mocka skit.
Grisarna Kira och ‧Flora
Har biroller. Men ser roliga ut. En av dem gjorde en bisarrt härlig dans.
Hästen Douglas
Imponerar med sin storlek, men går mest bara runt, runt, runt.
Gässen Tim, Tony och Thomas
Har ännu mindre biroller.‧ Fast ett ganska våghalsigt nummer, om korna är på dåligt humör …
Geten Kalleman
Har en lite otacksam roll. Gör dock vad han ska under sitt ”show off”-nummer. Pälsen glänser. Och hornen … hur fick han till dem?
Hönsen ‧Oliver, Charmaine och Stephanie
Irrar mest bara omkring, som väl höns brukar ‧göra.
Så bra är Björn och Bennys nya låtar
”Bortom sol och måne”. Sofia Pekkari sjunger en vemodigt vacker variant av precis samma slag som de BAO-låtar som Helen Sjöholm legat på Svensktoppen med i evigheter.
”Själv är bäste dräng”. Johan Ulveson/Magnus Roosman sjunger funktionellt till en pumpande zigenarmelodi och en genialt komisk Ulvaeus-text om bonddrängar. Som skräddarsydd för Tommy Körberg i ”Allsång på Skansen” i sommar.
”Svarta silhuetter”. Sofia Pekkari sjunger en countrydoftande ballad med ljuvligt fiolspel av Anna Rodell. Lucinda Williams kunde inte ha gjort det bättre!
”Stackars Axels sång”. Komisk Johan Ulveson/Magnus Roosman-duett som skulle ha platsat i de bästa av Monty Python-historier.
”Den jag ville vara”. Vacker ballad som växer ju längre den pågår.
”Hägring”. Duett med bonddrängarna som är med två gånger. Växer från vemod till skönhet andra gången.
”Ro hit en dyckert”. Bonddrängarnas gladlynta sång till kvinnorna på gården är en rejäl tempohöjare mot slutet av musikalen.
”Vågar jag älska dig”. Magnus Roosman pratsjunger en fin kärleksmelodi, som dock knappast fungerar utanför musikalen.
Hjälp sökes
Musikal på Orionteatern, Stockholm. Idé och regi: Lars Rudolfsson. Text: Kristina Lugn. Musik och sångtexter: Benny Andersson/Björn Ulvaeus. Med Magnus Roosman, Johan Ulveson, Sofia Pekkari, Suzanne Berdino, två kor, två grisar, en get, en häst, tre hundar, tre gäss, tre höns. Spelas till och med 2 juni.