Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Enar, Einar

”Kan bli ännu fler deltävlingar”

Publicerad 2014-02-22

Efter kritikstormen – nu skapar SVT ett topphemligt team som ska göra om Melodifestivalen

SVT har tillsatt en utvecklingsgrupp med en hemlig plan att göra om Melodifestivalen.

Samtidigt bekräftar Christer Björkman att det finns en oro i produktionen efter den svidande kritiken i år.

– Det sprider en viss osäkerhet runt projektet som jag får möta, säger han.

Maj, 2013.

Eurovision song contest i Malmö blir kulmen av en rad år av succéartade öppningsnummer och mellanakter i Melodifestivalen de senaste åren.

Då bestämde sig SVT för att byta riktning.

– Vi kan inte komma längre just nu med lättsam, lättsmält underhållning som vi har gjort de senaste åren. Ett program självdör om det kör på samma linje år efter år, säger Christer Björkman, exekutiv producent.

Valde komiker

Samtidigt lämnade Edward Af Sillén tävlingen efter att ha satt tonen i flera år som regissör och manusskrivare. I stället för artister som programledare föll valet till slut på komikerna Anders Jansson och Nour El Refai.

Henrik Johnsson har rollen som innehållsproducent vilket innebär att han ansvarar för öppningsakt, mellanakt och programledarnas roller. Han sitter i manusgruppen tillsammans med program­ledarna, manusredaktör Lars Wickström och Ola Söderholm.

Men årets show har dragits med stark kritik.

Framför allt är det manusets kvalitet, humornivån och programmets tempo som legat under lupp.

– Det finns saker som har varit mindre bra men som vi har fått ordning nu till kvällens program. Flytet i showen är en sådan sak. Viktigt för oss har varit att hålla fokus på att följa planen och inte påverkas av vad som skrivs och tycks. Vi visste att det skulle bli reaktioner på att vi avvek från showtemat, säger Johnsson.

”Vansinnigt roligt”

Dessutom oroar röstsiffrorna. Förra veckan inkom låga 258 030 röster trots att tre miljoner tittade.

– Jag tycker att programmet varit vansinnigt roligt att göra i år. Sedan har den ändrade riktningen medfört en massa andra problem vi inte kan sticka under stol med. Vi måste vara glasklara i varför vi gör det här, syftet, och inte börja vackla i det. Det är klart att det sprider en viss osäkerhet runt omkring projektet som jag får möta, säger Christer Björkman, exekutiv producent.

SVT kan även räkna med påtryckningar från musikbranschen.

Saklig kritik

– Efter årets tävling kommer vi på musikförlagen och skivbolagen som varje år ha möten med SVT och nu kommer vi ta upp hur dåligt programmet är. Det får inte fortsätta så här. Det måste bli ändring till nästa år, säger en branschkälla.

Björkman säger att de tar till sig den sakliga kritiken.

– Vi försöker hela tiden bli bättre i vår leverans. Och det har vi också sagt, vi måste hela tiden leverera ett felfritt program. Och bli bättre på att få upp nivån på manus, det är sakligt, säger han.

”Tidigt i processen”

Nöjesbladet kan nu avslöja att en utvecklingsgrupp arbetar med att se över framtiden för programmet, som enligt uppgift har en budget på 35–40 miljoner kronor. Processen leds av mångårige SVT-chefen Christel Willers – som var en av huvudpersonerna bakom Eurovision i Malmö – och är tänkt att resultera i en nytändning.

Programdirektören Martin Österdahl bekräftar:

– Det är fortfarande tidigt i processen. Men med tanke på vilket fruktansvärt bra jobb det här programmet fortfarande gör ser jag gärna att vi gör mer av det. Att avsnitten kan utökas från 90 minuter till 120 minuter. Det skulle ge effekt i show och underhållning, vi skulle kunna ha större mellan­akter som vid Eurovision, säger han.

Vill ni även utöka antalet deltävlingar?

– Från ett tv-perspektiv, absolut. Jag vill ha mer Melodifestivalen. Det här en form som tv-kanalen vill ha mer av. Programmet har en unik position och är ett undantag i en tv-värld där tittarna försvinner, säger Martin Österdahl.

”Bra jobb”

Hur många tävlingar pratar vi om? Åtta, tio?

– Jag ska inte ge någon sådan siffra nu utan ber om att få återkomma när vi kommit lite längre med arbetet. Melodifestivalen gör också ett bra jobb för unga talanger och lyfter fram personer ur mångfaldsperspektiv. Tittarsiffror är inte allt, säger Martin Österdahl.

Nöjesbladet har sökt SVT:s vd Eva Hamilton ett flertal gånger. Hon avböjer att kommentera.

Tre frågor till SVT:s nöjeschef Thomas Hall

Tre miljoner tittar men allt färre röstar. Kan det ses som ett tecken på att ni inte lyckas engagera tittarna?

– Det kan vara så att det enstaka veckor kanske inte engagerar en viss målgrupp. Men för oss är det tydligt att det handlar om att vi inte försöker mjölka tittarna på röster. Om vi skulle vilja röstmaximera, genom att uppmana mer och visa fler snabbrepriser, då skulle röstningen skjuta i väg direkt.

En del av kritiken är att det inte känns påkostat. Har ni mindre budget nu än tidigare?

– Nej då, budgeten är precis likadan om inte lite bättre än förra året. Att vi hade Eurovision förra året har inte påverkat.

Ni säger att humor delar och att det inte är konstigt med kritik. Men till stor del handlar kritiken om att skämten missar målet. Kan ni inte vara vassare?

– Allt kan bli vassare givet mer tid, pengar och så vidare. Men jag tycker ändå att det här är ett bra år. Jag tycker manuset håller lika hög kvalitet som tidigare år.

Björn.

Förra veckans deltävling med Ace WIlder och Oscar Zia hade den lägsta röstningssiffran på många år.

Mellanakter vi minns

2008

Björn Gustafsson flankerade programledaren Kristian Luuk som sidekick och fick sitt stora genombrott tack vare mellan­akter som ”Sången till Carina Berg” där han försökte ragga upp Luuks flickvän och dansen till ”What is love”.

2009

Grotesco-gänget stod för årets pausunderhållning där Henrik Dorsin försökte få uppmärksamhet för sin ratade låt Tingaling. Numret kulminerade i finalen med den låtsas-ryska versionen av låten ”Tingaliin (Russian Bass-Lovers Remix)” som blev en megahit överallt förutom hos den ryska ambassaden som lämnade in en protest.

2010

Dolph Lundgren gör ett bejublat dans- och sångnummer i första deltävlingen där han dess­utom river av ett trumsolo och visar vilken actionhjälte han är genom att slå sönder brädor och krossa isblock. Resten av tävlingen syns Dolph främst i in­spelade humor-action-inslag.

Christine Meltzer gör imita­tioner av Lisbet Sallander, Anja Pärsson och framför allt Malena Ernman i full scenutstyrsel stekandes falukorv och får halva folket att upprepa textraden ”inget konstigt alls”.

2011

I ett försök att upprepa Dolph Lundgrens framgång kallas Peter Stormare in för förinspelade sketcher som aldrig riktigt tar fart och succén uteblir.

Men när programledarna Marie Serneholt och Rickard Olsson gjorde en egen version av Aquas musikvideo till ”Barbie girl” blir det jubel. Så även när Serneholt görs om till stenhård hiphoppare och även när programledarna sjunger ett gemensamt medley till schlagerlåtar om hur det är att vara programledare.

2012

Programledartrion Helena Bergström, Sarah Dawn Finer och Gina Dirawi visar att Melodifestivalen är ”Hela Sveriges fest” precis som deras första shownummer tillsammans heter.

Bergströms imitationer av Melodifestivals-fantaster citeras i vartenda fikarum i Sverige och Schlager-Lasse finns på allas läppar.

Sarah Dawn Finer dyker upp som sin karaktär EBU-tanten Lynda Woodruff för första gången och hennes försök att uttala Azerbajdzjan blev succé.

2013

Danny Saucedo öppnar med stort shownummer i nyskrivna låten ”Karl för sin kostym” där han tillsammans med bland andra Kristian Luuk och Lena Philipsson försöker hitta sin egen klädstil som programledare i Melodifestivalen.

2013 Eurovision

SVT har lyckats övertyga Zlatan Ibrahimovic om att hälsa välkommen i ett förinspelat inslag och Avicii tillsammans med Björn Ulvaeus och Benny Andersson att specialskriva en låt.

Petra Mede driver med allt vad svenskt är i mellanakten ”Swedish smorgasboard” där Carola flyger iväg i en stormvind och köttbullar dansar med föräldralediga pappor, köande svenskar och ett homopar som gifter sig. Fullständig succé i hela Europa.

Kritiken 2014

Rösterna: Förra veckan inkom rekordlåga 258 030 röster, den näst sämsta röstningssiffran sedan Sundsvall 2002.

Tittarsiffrorna: Har legat kring tre miljoner tittare de två senaste lördagarna. Ett tapp på 400 000 jämfört med premiären.

Manuset: Här har det stormat rejält. ”Uselt manus och tråkig show”, ekar kritiken i sociala medier och i kommentarer på Nöjesbladet.se. Dessutom är kritiken skarp från andra komiker. ”De (programledarna) får skitmanus i sin hand. Det är inte roligt någonstans”, säger Lennie Norman.

Mellanakterna: Har inte varit lika påkostade i år – vilket många tittare har saknat, enligt reaktioner på sociala medier. Dessutom blev den senaste mellanakten, när Björn Gustafsson tar Nour El Refai på brösten, väldigt kritiserad och kallades för sexistisk.

Hyllningarna 2014

Björn Gustafsson.

Samtidigt har det varit några fullpoängare i årets tävling. Före bröstskämtskritiken hyllades Björn Gustafsson när han gjorde entré i programmet. I Linköping gjorde sjuåriga Sigrid braksuccé i en sketch med Nour El Refai. Och i den allra första tävlingen visade Nour El Refai upp orakade armhålor – vilket ledde till att kampanjen #hairriot hyllades och fick stor spridning i sociala medier.

Följ ämnen i artikeln