Our Legacy – årets bästa nykomlingar

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-08-21

Our Legacy vann pris för årets snyggaste genombrott på herrmodescenen

Jockum Hallin och Christopher Nying har utsetts till bästa nykomlingar av Cafés modepris, för sitt märke Our Legacy.

Our Legacy vill helst leta fram farfars gamla kofta.

Och förfina den.

Nu har killarna bakom det nya svenska märket valts till årets nykomlingar.

– Jag tror att vi har lyckats presentera ett klasskoncept på ett nytt sätt, säger Jockum Hallin.

Osvenskt trendiga. Så står det om Our Legacy när Cafés jury motiverar varför de tilldelats priset som årets nykomlingar. Jockum Hallin och Christopher Nying har lyckats tränga sig in i de trendigaste butikerna med sitt nystartade märke. Och de håller med juryn – de vill framförallt att kläderna ska ha en tidlös, naturligt välklädd look. De framhåller ofta att de designar för den moderna gentlemannen.

Vad karaktäriserar honom?

– Det handlar om att man klär sig naturligt och är självsäker i sig själv, säger Christopher Nying.

– Man klär sig väl utan att överklä sig. Samtidigt är det viktigt att kunna smälta in i lite vilket sammanhang som helst, fortsätter Jockum Hallin.

Enklare stil

Christopher Nying har bakgrund som grafisk formgivare och Jockum Hallin har jobbat i klädbranschen – både med produktion och i butik.

De startade Our Legacy 2004, lite på grund av rastlöshet och en undran om det skulle funka. Till en början främst med en liten kollektion av t-shirts med grafiska tryck.

– Inte förrän vi hittade en tillräckligt bra producent började vi göra hela kollektioner, säger Christopher Nying.

”Årets snyggaste genombrott på herrmodescenen” tycker Cafés jury om kläderna. Själva kan Our Legacy inte riktigt förklara hur de lyckades slå sig in i branschen, men de tror att folk saknat den lite enklare stilen.

– De flesta varumärken gör för mycket detaljer, det är för överdesignat, säger Jockum Hallin.

Han menar att det helst inte ska kännas för modeaktigt – för ”fashion”.

– Fashion och ofashion är i varsin ände av skalan. Vi försöker plocka fram äldre plagg som man inte trodde att man skulle ha. Det gör att de här två ändarna slutligen möts, och det kanske är det allra mest progressiva, fortsätter han.

Visningsbilder i fotobok

Our Legacy vill gärna undvika modebranschens snabba cykler – också när det kommer till modefotona. Därför ger de nu ut en fotobok med märkets visningsbilder.

– För oss handlar det mycket om att få influenser från andra fält. Vi kollar på fotoböcker och konst, där det konceptuella börjar. Och så tittar vi på män, äldre män, säger Christopher Nying.

För att presentera 2008 års höstkollektion har de valt att berätta en historia på nätet, som också säger något om deras stil. Det handlar om Jean som växte upp i sluten privatskolemiljö. Men han känner sig aldrig hemma, utan åker till Paris.

– De lite striktare kavajerna blir mer nedslitna och skrynkliga. Lite där slår vi an stilen, säger Jockum Hallin.

Mycket närproducerat

Framöver kan vi vänta oss mer slitet läder, en lite hårdare touch och en ny denimlinje. Och mycket kommer att vara närproducerat.

– Det gäller att inte snåla när man producerar kläderna, säger Jockum Hallin.

– På jeansen har vi till exempel en handsatt label som är flätad. Det gör att vissa kommer att skifta lite i utseende, säger Christopher Nying.

Vad händer för Our Legacy i framtiden?

– Vi kommer att utveckla varumärket. Vi har hela tiden nya mål, och vi vill hela tiden överleverera till konsumenterna. Ofta betalar man mer och får skräp, säger Jockum Hallin.

ANNONS

Följ ämnen i artikeln