Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Eugen, Eugenia

Lernström: "Idol" har fått en örfil

Publicerad 2022-09-27

Under två års pandemi förändrades ”Idol” i grunden. Enligt programledaren Pär Lernström var det en nödvändighet.

– ”Idol” måste vara ett program i ständig förändring. Nu var det som att vi fick ta oss i kragen – efter att ha fått en örfil, säger han.

Deltagarna kan numera söka till programmet digitalt – en effekt av att pandemin tryckte undan publikkontakten – 2020 fick ”Idol”-deltagarna ofta framföra sina låtar från hotellrummen under fredagsfinalerna.

Förändringarna har haft positiva effekter för att bredda deltagarutbudet.

– Hade man behövt stå i kö som förr i tiden då hade jag aldrig sökt, tror jag. Nu kunde man liksom söka i hemlighet, säger Ida Hallquist.

Med i tv-serie

Med sina 28 år är hon årets äldsta deltagare och dessutom tvåbarnsmamma. Med en bakgrund som skådespelare i tv-serien ”Ack Värmland” kände juryn igen henne redan när hon klev in på audition.

– Det var åtta år sedan som det sändes och det ledde inte direkt till att folk kände igen mig på stan. Men många har haft en känsla av att de inte riktigt kan placera mig, men att jag är bekant.

Under fredagens kvalfinal, direktsänd från Kungsträdgården i Stockholm, halverades antalet deltagare till att bli elva stycken som nu står färdiga att segla ut på ”Idol”-äventyret. Jurymedlemmen Katia Mosally gör sin andra säsong. Hon beskriver det som fantastiskt – men frustrerande – att årets idoler håller en ovanligt hög musikalisk nivå.

– Jag har gått runt hela helgen och varit arg och ledsen för att vissa fick åka hem. Producenten sa att hon hörde hur jag skrek “Neeej!” i micken för varje person som åkte ut. Jag kanske är för emotionellt investerad i det här egentligen, säger hon med ett skratt.

Tänker potential

Flera av dem som fick lämna i kvalveckans final var favoriter hos Katia Mosally. Juryn fick totalt dela ut fem ”wild cards”, en väg in i finalen om inte tittarna valde att lägga sin röst på rätt person.

– Ibland vet inte tittarna vad som är bäst för dem och där försöker vi hjälpa till. Men det räcker inte att bara ha en bra röst, jag försöker se helheten och tänka utvecklingspotential. ”Idol” är en process där man ser vilka som är redo för det riktiga artistlivet. Någon som inte har en helt perfekt röst kanske är den som utvecklas mest.

Förra året tog isländske Birkier Blær hem segern i ”Idol”. I år har den nederländske balettdansaren Julien Keulen fått en plats bland de elva – något han var övertygad om var omöjligt.

– Jag tänkte att jag kanske skulle komma till kvalveckan och sedan skulle det vara slut. Tidigare har jag sökt till ”The Voice” i Holland, men min chef på Kungliga Operan lät mig inte få ledigt. Nu har jag tagit tjänstledigt och tänker att det här kan vara en bra plattform för att börja jobba med musik på riktigt.

TT: Varför ville du satsa på en ny karriär?

– I balett är din karriär över vid 35, men inom musik finns det chans att hålla på längre – se på Stevie Wonder. Jag känner mig lite gammal som 25-åring, för Ruby (Lindén) är 16 och jag förstår inte hur hon kan vara så duktig. Men jag försöker ändå tänka att jag är under 30.

Att vara yngst i gänget är dock inte alltid en fördel. Ruby Lindén beskriver hur hon hela tiden blir påmind om sin ålder – och har andra förhållningsregler än resten av deltagarna.

– Jag får inte lämna hotellet efter klockan 21. Men på sätt och vis är det bra, för jag blir mer disciplinerad. Jag går och lägger mig då och får verkligen sova ut.

TT: Satsar du på en finalplats?

– Det är klart att jag ser mig själv i Tele2 arena, men jag ser ju alla andra där också. Alla är så sjukt begåvade att jag börjar gråta så fort någon sjunger extra bra.