”Många som ville ha Joel Kinnaman”
Publicerad 2011-04-05
Joel Kinnamans amerikanska seriedebut får mycket uppmärksamhet.
Från svenska tvbolag.
Nu är det klart att det är TV4 som vann dragkampen.
– Det känns riktigt kul, säger kanalens inköpschef till tidningen Dagens Media.
Joel Kinnaman gjorde succé på hemmaplan med rollen som JW i ”Snabba cash”. Nu är han på god väg att slå igenom i USA också.
I den amerikanska kriminalserien ”The Killing”, en remake av danska ”Brottet”, spelar han en av huvudrollerna – den före detta knarkspanaren Stephen.
Och som Nöjesbladet redan rapporterat hyllas han i den amerikanska pressen.
– Joel Kinnaman kan ha funnit sin genombrottsroll. Det är hans stora förtjänst att Stephen känns spretig och för stöddig som spanare, och att han pratar som de unga tonåringar han förhör. Man vet inte vad man ska tro om honom, skriver Hollywood Reporter.
Dragkamp om Kinnaman
Nu har alltså även svenska tv-bolag märkt hur vindarna blåser. Tidningen Dagens Media skriver att trots att ”The Killing” just haft premiär så var flera svenska aktörer med i dragkampen om att få köpa den under den internationella tv-mässan MIPTV i Cannes. Vinnaren: TV4.
– Det känns riktigt kul. Många ville ha Joel Kinnaman och den danska serien har ju gått bra i SVT, säger Clara Scherman, inköpschef för TV4 till Dagens Media.
Ny mördare
Den 13 avsnitt långa serien kommer att innehålla en hel del nyheter från den danska förlagan.
– De som har följt den danska versionen behöver inte oroa sig. Den amerikanska serien har inte samma mördare, säger Clara Scherman till Dagens Media.