Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Ingegerd, Ingela

Inga guldbaggar till Birro och Bergqvist

Först publiksuccé. Sedan intensiv debatt om ett förljuget pappaporträtt.

Undrar om inte ett par tänkbara Guldbaggar för ”Monica Z” gick upp i rök där…

Först en kort rekapitulation:

Förra fredagen hade filmen om Monica Zetterlunds (1937-2005) liv premiär i över 200 biosalonger. Fick överlag lysande recensioner. Lockade över 60 000 besökare första helgen.

I måndags skrev SVT:s dokumentärfilmsstjärna Tom Alandh en upprörd debattartikel i DN om att Monica säkert hade blivit både förtvivlad och förbannad över skildringen av hennes far som ”sur skitstövel”, när han i verkligheten var raka motsatsen. Alandh både skrev Monicas självbiografi och gjorde dokumentär om henne.

Producenten Lena Rehnberg försvarade sig med att pappatolkningen (av Kjell Bergqvist) ”representerade hela patriarkatet och jantelagen”.

Sedan kom författaren P.O. Enquist med ett tänkvärt inlägg (Expressen i onsdags) om hur Bergqvist liksom tolkat de ord som tilldelats honom i manus i ett slags uppror mot dem.

Själv sitter jag här med min -

och vet fan inte längre riktigt vad jag tycker.

Tycker ju att filmen är en rätt så underbar skildring av både Monica Z som artist och människa och av den tiden, det tidiga 1960-talet. Även om jag visste att de biografiska detaljerna kring pappan inte stämde, så trodde jag nog, undermedvetet, att det ändå fanns rätt många korn av sanning i skildringen av hans syn på livet. Kjell Bergqvist gjorde ju honom ändå högst älskvärd på något sätt.

Och samtidigt håller jag ju med både Alandh och Enquist.

Tror inte att den här kritiken kommer att överskugga själva filmen, som debatten om Olof Palme-scenen med en minderårig prostituerad, kom att göra i fallet ”Call girl” (scenen klipptes sedan bort inför dvd-släppet).

Däremot har jag en känsla av att det nu är kört med tänkbara manus- och birolls-Guldbaggar för Peter Birro och Kjell Bergqvist.

3 favoriter

Edda Magnason

En uppenbarelse som Monica Z.

Matias Varela

Helt suverän i ”Snabba cash: Livet deluxe”.

Anna Bjelkerud

Bäst i Lisa Langseths ”Hotell”, premiär 4 oktober.

Följ ämnen i artikeln