Stjärnkockar i öppet bråk: ”Din franske pajas”
Uppdaterad 2016-10-10 | Publicerad 2016-04-07
Hånas för McDonaldssamarbete - kontrar med fula ord
Kockarna Sébastien Boudet och Johan Jureskog har en beef.
I ett infekterat hamburgarbråk kritiserar Boudet kollegans nya samarbete.
– Han är en idiot och en fransk pajas, kontrar Jureskog om Boudet.
Kändisbagaren Sébastien Boudet och kändiskocken Johan Jureskog har olika åsikter om hur man arbetar med sitt varumärke.
Det blir tydligt i ett inlägg på Boudets Instagram, där han har lagt upp en bild föreställande Johan Jureskog där han marknadsför sin nya McDonald's-kampanj ”Jureskog på Donken”.
Som kommentar till bilden skriver Boudet:
”Det där måste vara ett jävla skämt! Fan oxå! Vart ligger gränsen på vad en duktig kock är beredd att göra för lite pengar? Älskade AG och Roffes men sorry, nu tackar jag för mig och väljer att äta maten från kockar med INTEgritet!”.
Kallar Boudet för ”pajas”
Johan Jureskog, VM- och OS-mästare i matlagning samt aktuell med programmet ”Världens bästa burgare” i TV3, var inte sen med att kommentera Boudets inlägg.
På Instagram skriver han:
”Då skulle du höra vad branschen tycker om dig din franske pajas, skaffa info innan du tycker en massa offentligt!”.
Står fast vid sina åsikter
När Nöjesbladet når Jureskog är han uppenbart påverkad av Boudets inlägg.
– En del tycker att det är viktigt att baka bröd för fem personer, en del vill ha egna morötter på sina restauranger. Jag samarbetar med McDonald's för att jag kan förändra vad hela det svenska folket faktiskt äter. De (McDonald's) har råkoll på råvaror och vad folk stoppar i magen, säger Jureskog, och fortsätter:
– Det är så typiskt att något ska ses som ocoolt bara för att det handlar om en större massa, precis som med musik.
Vad tycker du om Sebastien Boudets inlägg?
– Varför ska man hänga ut kollegor offentligt? Han är en fransk pajas!
Varför gör han det tror du?
– Han har utsett sig till någon sorts riddare för vad som är rätt och fel inom branschen. Men mest gör han det för att han gör allt för att synas, säger Jureskog.
”Borde anlita någon för kommunikation”
Sebastien Boudet, känd bland annat för att ha startat bageriet ”Petite France” i Stockholm samt för att ha varit jurymedlem i ”Dessertmästarna” i Kanal 5, står också han fast vid sin åsikt när Nöjesbladet når honom.
– Det är bra att det blir en debatt. Jag tycker att han (Jureskog) är en jättebra kock, men det innebär inte att man kan göra vad som helst. Själv är jag mån om mitt varumärke, det verkar inte han vara. Sen borde han anlita någon för kommunikation, för att kalla någon för fransk pajas är inte så sakligt.
Jureskog säger att han är arg och ledsen över ditt inlägg. Vad har du att säga om det?
– Jag förstår att han är förbannad på mig. Men är man en offentlig person så kanske man borde kunna ta lite kritik. Jag är ju bara en fransk liten pajas som säger vad jag tycker, säger Boudet.
Ifrågasätter hela branschen
Det är inte bara Jureskog som får en känga av Boudet. Kändisbagaren menar att hela fenomenet med kockar som utnyttjar sitt namn för att sälja produkter är dåligt för hela branschen.
– Johan Jureskog, Stefano Catenacci, Leif Mannerström..De tycker att de har gjort så mycket bra att de i efterhand kan göra vad som helst. Folk blir lurade och tror att de köper en bit kvalitet bara för att deras namn står på paketet. Jag tror att det är viktigt att sätta press så att kockar förstår sitt goda namn.