Hoppa till innehållAftonbladet

Dagens namn: Dagmar, Rigmor

Beskedet: TV4 och Telenor överens

Publicerad 2018-03-20

Det blir ingen släckning av TV4:s kanaler i natt.

På tisdagskvällen lät TV4 och Telenor meddela att parterna lyckats komma överens.

– Jag är glad över att Telenor kom tillbaka till förhandlingsbordet och att vi till slut lyckades nå en överenskommelse som speglar TV4-Gruppens ökade värde, säger TV4:s operativa chef Mathias Berg.

Hotet om släckning av TV4:s kanaler i 850 000 svenska hushåll är avblåst. Den infekterade konflikten mellan TV4 och Telenor är över.

Vid 18.50-tiden på tisdagskvällen lät TV4 meddela i ett pressmeddelande att parterna har lyckats komma överens.

– Jag är glad över att Telenor kom tillbaka till förhandlingsbordet och att vi till slut lyckades nå en överenskommelse som speglar TV4-Gruppens ökade värde. Framför allt är jag glad för våra tittares skull, och att vi kunde undvika att de drabbades, liksom våra annonsörer. Det här innebär ett fortsatt viktigt samarbete med Telenor, och att Canal Digitals och Bredbandsbolagets kunder även fortsättningsvis kan se TV4:s kanaler och program, säger TV4:s operativa chef Mathias Berg i ett pressmeddelande.

Det fyra år långa avtalet mellan Bonnier Broadcasting, som äger TV4:s kanaler, och Telenorägda Canal Digital och Bredbandbolaget gick ut förra veckan. Sedan årsskiftet har parterna förhandlat det nya avtalet, där TV4 säger att de ökat andelen tittare och därför vill ha mer betalt.

Telenor vägrade dock gå med på det kravet. Vid midnatt riskerade därför 850 000 svenska hushåll gå miste om TV4:s kanaler, om parterna inte kunde komma överens.

Även Telenor är nöjda med den nya överenskommelsen, men riktar samtidigt kritik mot Bonniers förhandlingsstil. Att det skulle vara Telenor som kom tillbaka till förhandlingsbordet stämmer inte, menar Aron Samuelsson, kommunikationschef för Telenor. Och det tidigare pressutskicket, där TV4 kungjorde hotet om släckning, tog Telenor på sängen.

– Vi tycker att vi har undvikit den värsta faran för våra kunder. Samtidigt måste vi säga att vi är besvikna på förhandlingsstilen. Det är inte sällsynt att förhandlingar av den här typen drar ut in i det sista. Det här har inneburit en onödig oro för våra kunder. Jag hoppas att förhandlingarna kan ske på ett mer moget sätt framöver.

Magnus Törnblom, presschef för TV4, svarar på kritiken.

– Jag skiljer mig i uppfattning om det hela och vi är glada över att ha nått en överenskommelse. Vi kände att vi var tvingade att informera våra tittare och annonsörer om att våra kanaler skulle slockna hos Canal Digital och Bredbandbolagets och det är nog också något som de kunderna velat veta i förväg, säger han och fortsätter:

– Vi har träffat en överenskommelse som innebär att vi har nått i mål med de målsättningar vi hade och vi är nöjda med den överenskommelsen. Det innebär också att vi har fått mer betalt för våra kanaler än vad vi har haft tidigare.

TV4 står inför flera betydelsefulla säsongspremiärer, som tredje säsongen av ”GW:s mord” i kväll samt ”Let’s Dance” på fredag.

Avtalet innebär att de 850 000 hushåll som är kunder hos Telenor, och som riskerade att drabbas av, även framöver kommer att kunna se på TV4, Sjuan, TV12, TV4 Fakta, TV4 Film och TV4 Guld.